Hoe behouden we een goed vestigingsklimaat in 2050?

Hoe ziet Haarlemmermeer er in 2050 uit? En wat voor vestigingsklimaat hoort daarbij? Vragen die mij als raadslid bezighouden. 2050 klinkt best ver, maar de vragen zijn vandaag de dag wel relevant. Er is een ruimtetekort om bedrijven uit te breiden of nieuw te vestigen. Ruimtetekort qua vierkant meters, maar ook ruimtetekort op het electriciteitsnetwerk én tekorten op de arbeidsmarkt. Gelukkig hebben we ondernemende pioniers in Haarlemmermeer in overvloed, dus voordat deze tekorten echt gaan leiden tot krimp van onze economie hebben we nog even de tijd om te werken aan een toekomstbestendig vestigingsklimaat. Een vestigingsklimaat dat door innovatie, creativiteit en samenwerken met de regio ook in 2050 zorgt dat lokale ondernemers de motor blijven vormen van onze sterke economie. Maar wat zijn dat dan voor ondernemers en bedrijven. Wat zijn de bedrijfstakken die in Haarlemmermeer floreren?

Toekomstbestendige economie
Het is het goed om na te denken over de toekomst. Als raad hebben we het college in november 2022 daartoe ook opgeroepen naar aanleiding van de uitkomsten van ons onderzoek volgens de Duisenberg-methode. Onze bevinding was namelijk dat we dan wel een heel veerkrachtige economie hebben, maar onvoldoende scherp hebben hoe dat nu komt en waar we op kunnen sturen om dat zo te houden. Het college heeft toegezegd te komen met een economische agenda, ze is bezig met een MKB-agenda en een brede beschouwing werklocaties. Allemaal gericht op een goede economie met sterke lokale ondernemers. Ook in de toekomst.

“We moeten de kracht en kansen van Haarlemmermeer benutten voor een toekomstbestendige economie”

Toekomstvisie vestigingsklimaat
Hoe ziet dat toekomstbeeld er dan uit? Als woordvoerder economische zaken en luchthavenzaken namens de Haarlemmermeerse VVD-fractie, mag ik jullie meenemen naar ons beeld voor 2050.

Wat ons betreft zetten we in op de volgende drie punten:

·      Duurzame luchtvaart

·      Ruimte voor innovatie

·      Versterking door samenwerking met de regio

Duurzame luchtvaart
In 2050 hebben we een vestigingsklimaat dat ook in 2050 aantrekkelijk blijft door de goede hub-functie. Een logistiek knooppunt dat uitblinkt op Europees niveau qua aantal mogelijke vliegbewegingen: de manier waarop wij als land in staat zijn dat te doen, is maar op 1 plek mogelijk. In Haarlemmermeer natuurlijk! Wij hebben de meest duurzame luchthaven van Europa dankzij de ruimte om te innoveren die in de jaren daarvoor zijn geboden. Een ruimte waar niet het aantal vliegbewegingen maar de mate van overlast bepalend was1 Juist wij zijn in staat om een luchthaven in dichtbevolkt gebied te hebben, prettig te wonen én economisch zeer welvarend te zijn. De luchtvaart: waar we als klein land, groot in zijn!

Ruimte voor innovatie
Droge voeten door datacenters
Waar in de jaren 20/30 weerstand was ontstaan tegen datacenters, logistieke blokkendozen en de ruimte die ze in beslag nemen qua m2 en elektriciteit, nam de waardering voor datacenters in de polder juist enorm toe.  Met de vlucht die AI neemt, neemt ook in die jaren het watergebruik om te koelen enorm toe. Dit blijkt een voordeel: Haarlemmermeer weet als polder als geen ander om daar op in te springen. De ontwikkelingen qua watertechniek zorgt ervoor dat de Digital Mainport van Europa hier een blijvende plek heeft. Ze helpt zowel verzilting van het grondwater tegen te gaan als Haarlemmermeer te verzekeren van droge voeten in de polder. Tegelijkertijd blijkt dit een bron voor elektriciteitswinning te zijn. De wereld kijkt in 2050 met grote belangstelling naar deze Haarlemmermeerse polderwatertechniek.

Innovatieve bedrijfsparken en leefwijken door Ruimte met Ruimte te maken
Uiteraard zorgen we er in onze regio voor dat we beschikken over innovatieve bedrijfsparken van de toekomst; nieuwe bedrijfsparken voldoen aan de laatste (smart) technologie, zijn duurzaam, circulair en goed bereikbaar. Bedrijfsparken van de toekomst bieden een aangenaam werk- en woonklimaat waar dat kan, omdat werken van de toekomst dichtbij huis is.

De pilot om ‘Ruimte met Ruimte’ te maken is dan ook geslaagd, zo blijkt in 2050. Een en ander moet nog vorm krijgen na de motie die wij als raad op initiatief van de VVD eind 2021 hebben gedaan, maar in 2050 is dat blijkbaar wel bij iedereen doorgedrongen dat dát dé manier is om innovatief om te gaan met beperkte ruimte. Woonwijken en bedrijventerreinen zijn in 2050 getransformeerd naar leefwijken.

Versterking door samenwerking met de regio

Haarlemmermeer blijft in de top van lijstjes van sterke economieën, omdat het de verbindende spil is midden in de Metropool Regio Amsterdam. Ze doet het niet alleen, ze verbindt haar krachten met de regio. Verbonden door snelle data en laagdrempelig toegankelijke mobiliteitsverbindingen maakt het mogelijk dat niet alleen woon- en werkruimte makkelijker wordt gedeeld, maar ook mensen en kennis. Opleidingen zijn optimaal afgestemd op de arbeidsmarkt. Technicampussen2 zorgen er voor dat kennis in de regio beschikbaar is en blijft.  En die kennis zorgt er weer voor dat innovatie het nieuwe normaal is. In Haarlemmermeer. In 2050.

Of dit dan realistisch is? En is dit dan dé richting waar we naartoe moeten bewegen? Het is in ieder geval een optimistisch beeld. Een beeld van kracht en kansen van Haarlemmermeer die optimaal benut kunnen worden en kan zorgen voor een gezonde toekomstbestendige economie.

Een toekomstbeeld van een vestigingsklimaat dat ruimte heeft om te pionieren, te innoveren, te creëren en te bewegen en waar onnodige en belemmerende regels worden geschrapt. Dit zodat ook de ondernemers van de toekomst kunnen doen waar ze goed in zijn; ondernemen.

“Laten we vertrouwen op de kansen van innovatie en er trots op zijn”

Van lelijke techniek naar mooie monumenten
Daar is nog wel wat voor nodig, zoals ruimte voor de ontwikkelingen voor een duurzame luchtvaart, ruimte voor technische ontwikkelingen en mensen die dit mogelijk maken. Maar vooral vertrouwen in de kansen van verandering. Dat nieuwe techniek oude techniek innoveert, duurzamer en toekomstbestendiger kan maken. De windmolens van vroeger vonden mensen vroeger lelijke techniek. Nu worden ze ervaren als mooi en worden ze vaak beschermd met een monumentale status. Een toonbeeld van de vindingrijkheid van de mens waar we trots op kunnen zijn.
Laten we er op vertrouwen dat we dat ook nu kunnen en vooral behouden waar we sterk in zijn!

Hoe kijk jij naar het toekomstige vestigingsklimaat van Haarlemmermeer? Wat zou jij morgen willen aanpakken? Praat mee, doe mee en word lid!

1 Artikel 18 april 2023 Economisch belang van luchthaven blijft onder de aandacht
2 Artikel 7 juli 2023 Politiek Live Cafe VVDOp1 'Baan zoekt opleiding'