We willen graag de sterkste lokale economie van Nederland blijven

“De regio ‘Haarlemmermeer en omgeving’ liet in 2023 met 3,6 procent de hoogste groei zien in en is daarmee ook landelijk koploper” volgens de website van de Metropool Regio Amsterdam. Wanneer je dat vergelijkt met de rest van Nederland met een groei van 0,1% steekt onze gemeente daar met kop en schouders bovenuit. “Het getuigt maar weer van de enorme veerkracht die onze gemeente heeft.” Benadrukt VVD raadslid Economische Zaken Trudie van ’t Hull-Bettink. “We zijn natuurlijk ontzettend trots op deze positie van Haarlemmermeer en al die ondernemers die ervoor zorgen dat we zo een bloeiende economie hebben!”

“Het doet je tegelijkertijd wel beseffen hoe kwetsbaar de economie is en hoe belangrijk het is om aandacht te houden voor ons vestigingsklimaat.”
Dat deze sterke groei niet vanzelfsprekend is hebben we kunnen zien in coronatijd. Haarlemmermeer blonk toen uit als sterkste daler. Nog niet eerder werd zo duidelijk hoe Schiphol een belangrijke rol heeft in deze regio. En ook dat we daar erg afhankelijk van zijn. Verstandig dus om te kijken hoe we minder kwetsbaar kunnen worden.
Ondertussen moeten we oog houden voor de voorwaarden voor een blijvend krachtige economie in onze gemeente. Voorwaarden waarvan we nu al zeker weten dat deze goed moeten blijven: Goede bereikbaarheid, mobiliteit en hoogwaardige werklocaties. Een belangrijk voorbeeld daarvan is het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van Amsterdam naar Hoofddorp. Voor de toekomstbestendigheid van de economie, de bereikbaarheid en ook woningbouwontwikkelingen, is de verbinding tussen Noord en Zuid essentieel. De prioriteit van de Noord/Zuidlijn voor onze inwoners en economie moet hoog op de agenda blijven staan.
Ondertussen zoekt het College de verbinding op met ondernemers, belangenorganisaties en de Raad voor versterking van de werklocaties. De VVD-fractie drukt daar onmiskenbaar een stempel op door de (unaniem door de Raad gedragen) moties van raadslid Trudie van ’t Hull-Bettink 'Maak Ruimte met Ruimte' (2021) en 'Maak Ruimte voor Werk' (2024).
Van ’t Hull: “Het is niet alleen belangrijk dat werklocaties hoogwaardig zijn, maar ook dat er genoeg ruimte is voor bedrijven. Dat vereist creativiteit, samenwerken en oog voor de lokale ondernemers die uiteindelijk degenen zijn die het moeten doen.”
“Reden genoeg om te gaan werken aan een nieuwe economische visie zodat een strategie en richting kan worden vastgesteld” gaat van ’t Hull verder. Dit traject, dat is gestart in 2022, krijgt vorm in de ‘Economische Koers’ in 2024.

Artikel Metropoolregio Amsterdam