Maak Ruimte voor Werk

Door de ingezette transformaties van bedrijventerreinen voor onder andere woningbouw, zien we dat dit leidt tot een gebrek aan ruimte voor onze lokale ondernemers. Deze lokale ondernemers zijn vaak onze dorpsverzorgende ondernemers; de productie- en reparatiebedrijven, onze garages, loodgieters en elektriciens. De ondernemers zijn en blijven belangrijk voor onze inwoners en gemeente.

Ondernemers hebben ons daar ook al op gewezen bij de bijzondere raadsvergadering in Nieuw-Vennep en onlangs ook weer in Hoofddorp. De VVD en ook andere partijen in de gemeenteraad hebben hier keer op keer aandacht voor gevraagd. (artikel oktober 2023)

Een echte oplossing of uitzicht hebben we onze ondernemers tot nu toe echter nog niet kunnen bieden.

“Een ongewenste situatie. We willen er juist voor zorgen dat de lokale ondernemers die zorgen voor verscheidenheid, levendigheid en lokale verbinding hier kunnen blijven. Het zijn juist deze ondernemers die stage- en werkplekken bieden aan belangrijke vakmensen. Dit zorgt ervoor dat er genoeg voorzieningen blijven en het woongenot in de gemeente op niveau blijft.” Aldus VVD-raadslid Trudie van ’t Hull-Bettink.

In Amsterdam is ditzelfde probleem gesignaleerd en is het initiatief genomen om een werkcorporatie op te richten. Een samenwerking tussen overheid, MKB, projectontwikkelaar en beleggers met als doel samen te zorgen voor “Ruimte voor Werk.” Met als doel te zorgen voor betaalbare ruimte voor het productie MKB.

“Een mooi idee en voorbeeld, waardoor ik heel nieuwsgierig ben geworden wat zo een werkcorporatie in Haarlemmermeer zou kunnen betekenen!” Naar voorbeeld van Amsterdam roept de Haarlemmermeerse VVD het college op te onderzoeken hoe en of een werkcorporatie kans van slagen heeft in Haarlemmermeer. Trudie van ’t Hull-Bettink “De urgentie is hoog en de wil bij de hele Haarlemmermeerse Raad is sterk om plek te houden voor onze lokale ondernemers. Ik ben er dan ook trots op dat de hele raad ons voorstel steunt.”