Spoorzone, de ontwikkeling die Hoofddorp smoel geeft

Hoofddorp staat aan de vooravond van een ingrijpende ontwikkeling in het Spoorzone-gebied. Het plan voor deze toegangspoort van de gemeente Haarlemmermeer geeft de stad niet alleen een herkenbare identiteit, maar biedt ook ruimte voor innovatie en levendigheid. Trudie van 't Hull-Bettink, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen, verwoordt het treffend: “Eindelijk wordt Hoofddorp een stad met een smoel, een ‘city wíth a soul’. De verbinder tussen stad en platteland.”

Woningbouw: kansen en uitdagingen

De toevoeging van tussen de 6.500 en 10.000 woningen in het Spoorzone-gebied is een enorme stap vooruit in het aanpakken van het woningtekort in de gemeente. Bovendien zal 50% van deze nieuwe woningen betaalbaar gebouwd worden, wat extra ruimte biedt aan onder andere starters en alleenstaanden op de woningmarkt. Dit versterkt Hoofddorp als een plek waar een gevarieerd woningaanbod is voor alle woningzoekenden in onze gemeente.

Toch zijn er uitdagingen. De gebieden die ontwikkeld worden, zoals Graan voor Visch Zuid en het stationskwartier, zijn momenteel de thuisbasis van veel lokale ondernemers. Voor hen is er nog geen helder zicht op verplaatsingsmogelijkheden. Wij hebben daarom in het verleden al een motie ingediend, 'Maak Ruimte voor Werk', waarin wij aandacht vragen voor ruimte voor lokale ondernemers met een dorpsverzorgend karakter. Dit moet mogelijkheden geven aan lokale ondernemers om te kunnen blijven ondernemen in Haarlemmermeer. 

Bereikbaarheid en parkeren

Bereikbaarheid is een van de belangrijkste aandachtspunten in de plannen voor de Spoorzone. De komst van de Noord/Zuid-lijn zal een grote verbetering bieden in de verbinding met de regio. Het is echter essentieel om ook de bereikbaarheid met de auto goed te regelen, vooral rond het stationsgebied, dat uitgroeit tot een multimodaal knooppunt.

Zoals Trudie van 't Hull-Bettink aangeeft: “Bereikbaarheid met de auto van het stationsgebied als groot OV-knooppunt is essentieel voor de ontsluiting van Haarlemmermeer als geheel.” Hoewel het stationsgebied sterk gericht zal zijn op openbaar vervoer, blijft het cruciaal dat ook auto's eenvoudig toegang hebben tot dit deel van Hoofddorp. Dit geldt niet alleen voor bewoners, maar ook voor ondernemers en bezoekers die afhankelijk zijn van een goede infrastructuur.

Met de rest van Haarlemmermeer, waar de auto vaak het primaire vervoermiddel is, vraagt deze ontwikkeling om een zorgvuldige balans. Er moet voldoende parkeergelegenheid blijven en de auto moet een plek houden in het bredere mobiliteitsplan, ook al ligt de nadruk in dit gebied meer op openbaar vervoer.

Een divers en levendig bedrijventerrein

Naast de woningbouw wordt het Spoorzone-gebied ook ontwikkeld als een divers en levendig bedrijventerrein. Het creëren van een dynamische werkomgeving zal bijdragen aan de aantrekkingskracht van Hoofddorp als vestigingsplaats voor zowel ondernemers als inwoners.

Gefaseerde aanpak om risico’s te beheersen

Om de risico’s van zo’n grote ontwikkeling behapbaar te houden, is er gekozen voor een gefaseerde aanpak oa op aangeven van de VVD. Dit biedt de mogelijkheid om per fase goed te evalueren en weloverwogen keuzes te maken, zonder overhaaste beslissingen te nemen die mogelijk financiële of ruimtelijke problemen veroorzaken.

Conclusie

De ontwikkeling van het Spoorzone-gebied naar een herkenbare en levendige plek is uitdagend. Het biedt tegelijkertijd enorme kansen voor woningbouw, economische groei en een betere verbinding met het openbaar vervoer. De komst van de Noord/Zuid-lijn speelt hierin een sleutelrol, maar we blijven aandacht houden voor de bereikbaarheid met de auto en voldoende parkeermogelijkheden om het gebied optimaal toegankelijk te houden.