Haarlemmermeer benut kansen met gemengde opvang en houdt regie in eigen hand

22 September jl. is gesproken in de raad over de eventuele mogelijkheid om meer langdurige opvang voor vluchtelingen mogelijk te maken. Onze gemeente doet veel op het gebied van kortdurende opvang waarbij ondernemers en vrijwilligers een grote rol spelen. We weten allemaal dat er behoefte is aan meer langdurige opvang plekken voor asielzoekers en statushouders. Wat de lokale VVD betreft moeten we daar zelf regie op pakken. We hebben als lokale VVD dan ook tijdens die sessie aangegeven wat onze voorwaarden zijn om een dergelijke langdurige opvang mogelijk te maken.

De Lokale VVD heeft de volgende voorwaarden meegegeven (lees hier onze vorige bericht):

• Als we langdurige opvang gaan regelen, moeten we ook huisvesting voor onze eigen spoedzoekers en jongeren regelen. Ook voor hen is er sprake van een crisissituatie: woningnood. Voor ons zou er voor iedere plek voor een asielzoeker of statushouder ook een plek voor een spoedzoeker of jongere moeten worden gerealiseerd. (50%-50%).
  • In kleine kernen alleen kleine aantallen in verband met de leefbaarheid.
  • Voorkeur voor asielzoekers die al een half jaar in de procedure zitten, die mogen namelijk werken. Wat de lokale VVD betreft, moeten asielzoekers en statushouders zo snel mogelijk bijdragen en het college dient daar een plan voor te maken.

Het college heeft vervolgens een voorstel gedaan om het voormalige Crowne Plaza te kopen. Dit hotel ligt in een gebied dat we als gemeente willen herontwikkelen en daarom is in dat gebeid een voorkeursrecht van kracht. Dat betekent dat elke verkoper van een pand dat eerst aan de gemeente moet aanbieden.

De gemeente heeft vervolgens met het COA onderhandeld en we kunnen terugzien dat onze belangrijkste voorwaarde: "er moet ook huisvesting gerealiseerd worden voor spoedzoekers en jongeren" is meegenomen. Onze 50%-50% eis kon vanwege de kosten niet volledig worden ingewilligd. Er is gekozen voor een verdeling van 90%-10% in 2023 tot aan 60%-40% in 2027.

Daarmee houden we regie op de opvang maar ook regie op de herontwikkeling in het stationsgebied en door de bijdrage van het COA is het de eerste 5 jaar vrijwel budget neutraal (op eur 70.000 per jaar na).

Wat de lokale VVD betreft is hiermee "van een nood een deugd gemaakt" of anders gezegd een " winwin"situatie gecreƫerd. De lokale VVD heeft dan ook op donderdag 8 december 2022 voor dit voorstel van het college gestemd.

Onze overige voorwaarden zijn ook meegenomen:

• het college heeft toegezegd dat zij inzetten op het zo snel mogelijk participeren en aan het werk gaan van asielzoekers en statushouders.
  • met betrekking tot de leefbaarheid is ook toegezegd dat er vanuit de gemeente iemand aanwezig zal zijn om daarop toe te zien en ook het COA zal activiteitenbegeleiders inzetten om ervoor te zorgen dat in de omgeving de leefbaarheid goed blijft.