Lokale VVD heeft harde voorwaarden voor opvang asielzoekers

Afgelopen donderdag hebben de verschillende partijen in de raad zich uitgesproken over de vraag of we regie moeten nemen om langdurige opvang van asielzoekers in Haarlemmermeer mogelijk te maken. Zoals verwacht liepen de meningen uiteen. Voor de lokale VVD is regie nemen belangrijk omdat we dan ook voorwaarden kunnen stellen. Lees verder welke voorwaarden voor ons belangrijk zijn.

Allereerst vinden wij het belangrijk om aan te geven dat de Lokale VVD vindt dat immigratie moet worden beperkt; we hebben genoeg uitdagingen om ons kleine, welvarende land, leefbaar te houden.

Op deze thema’s hebben wij als lokale partij geen invloed, maar we vinden het belangrijk om dit mee te geven: er moet duidelijk en effectief beleid worden gemaakt om immigratie terug te dringen. De EU zal hiermee veel daadkrachtiger aan de slag moeten wat ons betreft. Het Rijk, onder leiding straatsecretaris Eric van den Burg is er inmiddels daadkrachtig mee aan de slag gegaan, maar er is nog veel werk aan de winkel!

Waar wij wel over gaan is de opvang van asielzoekers in onze gemeente en over hoe wij statushouders willen huisvesten. Over de opvang van statushouders gaan we nog een sessie houden dus ik beperk me tot de opvang van asielzoekers. Die opvang bestaat in 2 vormen: tijdelijke-/ noodopvang en langdurige opvang. Op het gebied van tijdelijke-/noodopvang nemen wij in Haarlemmermeer ruimschoots, in samenwerking met bedrijven, inwoners, zorgverleners, het onderwijsveld en de gemeentelijke organisatie onze verantwoordelijkheid.  We kunnen niet vaak genoeg onze waardering hiervoor uitspreken.

Wij vangen in onze gemeente vooralsnog weinig asielzoekers voor langere tijd op. Het ziet ernaar uitziet dat de opvang van Oekraïners waarschijnlijk minder tijdelijk zal zijn dan we allemaal zouden wensen en we hebben allemaal meegekregen dat het COA op zoek is naar locaties voor langdurige opvang van asielzoekers. In deze situatie kan je als gemeente twee dingen doen: niks doen en hopen dat andere gemeenten met oplossingen komen en voor lief nemen dat vastgoed eigenaren in de gemeente zelf gaan onderhandelen met het COA en daarmee het risico nemen dat er opvang wordt geregeld zonder dat je daar als gemeente regie op hebt.

Of je kan als gemeente regie nemen, met het COA in gesprek gaan en op die manier een zo goed mogelijke oplossing vinden. Regie nemen en zoeken naar “winwin” oplossingen spreekt de lokale VVD het meest aan.

De lokale VVD wil vanavond vooral meegeven waarop het college moet inzetten in de gesprekken met het COA en het Rijk:

·       oplossingen voor asielzoekers zijn alleen mogelijk als ook extra oplossingen voor onze eigen inwoners besproken en gerealiseerd worden en dan heb ik het over oplossingen om de woningnood te verminderen. Concreet: voor iedere oplossing geldt: 50% voor asielzoekers en 50% voor eigen inwoners; net zoals we bij de bouw van flex woningen in Nieuw-Vennep hebben afgesproken. Zo creëren we een “winwin” ook voor onze eigen inwoners;

·       in kleine kernen zijn enkel oplossingen met kleine aantallen bespreekbaar. Zo houden we de leefbaarheid op peil;

·       bij voorkeur opvang voor asielzoekers die langer dan 6 maanden in de procedure zitten, want die mogen werken. Op die manier kan het college in samenwerking met lokale ondernemers ervoor zorgen dat iedere asielzoeker die hier wordt opgevangen, meteen kan bijdragen en een baan krijgt aangeboden. Zo creëren we een “winwin” voor ondernemers die kampen met niet te vullen vacatures. Zo kunnen asielzoekers direct bijdragen.

Als het college aangeeft dat zij met deze insteek de regie kan pakken, dan staat de lokale VVD daarachter. Dus met regie op extra woonruimte voor eigen inwoners, met regie op behoud van de leefbaarheid in kleine kernen en met regie op het bijdragen van asielzoekers aan onze gemeente.