‘En wat moet ik nou met mijn poepluiers…?!’

De Haarlemmermeerse VVD zet al jaren het afvalbeleid stelselmatig op de agenda van de raad. Of het nu om overlast bij de brengparkjes gaat of om het nieuwe afvalbeleid Van Afval Naar Grondstoffen (VANG). Van de zomer heeft Meerlanden aangekondigd dat zij door capaciteitsproblematiek als gevolg van Corona en technische storingen de ophaalfrequentie van GFT tijdelijk heeft teruggeschroefd van 1 naar 2 weken. Met de nieuwe VANG is de ophaalfrequentie van restafval ook al van 2 naar 4 weken gegaan. Wat moeten we met ons afval? Ons raadslid Mark Achterbergh-Copier was bereid om het met jullie te hebben over het afvalbeleid.

"Als bewoner vind ik het belangrijk dat onze dorpen leefbaar blijven. Wie niet, toch? Een belangrijk onderdeel daarvan is het voorkomen en bestrijden van zwerfafval.  Niets is zo smerig en afstotelijks als een straat, wijk, dorp of stad, dat vol met rommel van een ander ligt. Ik heb me daar in het verleden als geüniformeerde politieagent vaak over verbaasd: hoeveel troep mensen achterlaten. Dat ze voor je neus gewoon iets op straat gooien en dan nog verbaasd zijn ook als ze een dikke prent krijgen. Het is een bepaald soort gedrag, zo van: lekker boeiend, niet mijn probleem; dat ruimt een ander toch wel op? Iets waar ik écht niet met mijn pet bij kan.

Zoals je wellicht leest, is die overlast een irritatie van mij. En als ik de sociale mediakanalen erop nasla, delen velen die irritatie met mij. Daarom heb ik mij de afgelopen jaren namens mijn fractie hard ingezet om de overlast bij brengparkjes te verminderen (in 2020 heb ik hier al uitvoerig over geschreven, zie hier). Zeker met de periode dat we met Corona allemaal thuis zaten, was het echt een rommel met het afval. Door de toename van thuisbezorging van pakketjes, zagen we ook een enorme toename aan papierafval. We hebben in februari als fractie dan ook schriftelijke vragen gesteld of onze papierbakken kunnen worden voorzien van drukpersen. De gemeente heeft aangegeven dat de Meerlanden dit in voorbereiding heeft en dat er nu al op geanticipeerd wordt door extra en grote papierbakken in onze gemeente te plaatsen.

Maar de brengparkjes is niet mijn enige focus; ook de afhaalfrequentie van de vuilnisbakken die huis aan huis worden opgehaald. De Haarlemmermeerse VVD heeft al eerder een wijzigingsvoorstel (amendement) op het voorstel van de VANG ingediend om de frequentie van 4 naar 2 weken te brengen voor het ophalen van restafval, maar die haalde het niet. Nu, midden in de zomer, komt Meerlanden met de boodschap dat ze tijdelijk ook de ophaalfrequentie van de GFT-bakken moet verlagen van 1 naar 2 weken, in verband met capaciteitsgebrek zowel bij personeel als bij vrachtwagens. Dat is iets waar we als VVD Haarlemmermeer absoluut niet blij mee zijn. In juli hebben we ook vragen gesteld over de communicatie met de bewoners die naar onze mening niet adequaat genoeg was. Ik heb mensen over de mail gehad, over de telefoon, wat ze in vredesnaam met hun poepluiers moesten doen? Een terechte vraag, zeker met het warme weer deze zomer. Het is echter iets waar we voor nu even doorheen moeten; het is uit nood en geen beleid. Eind augustus gaat de GFT-bak gewoon elke week opgehaald worden.

We zullen het voor nu echt samen moeten doen. Het probleem met afval speelt al lang en zal een onderwerp zijn dat zal blijven spelen. Iedereen heeft namelijk afval, en iedereen heeft er een hekel aan om afval voor de deur te hebben staan. Zeker als het gaat stinken. Meerlanden geeft daarom extra tips aan bewoners voor de komende tijd (lees hier).

Een prachtige zomer gewenst!"

Mark Achterbergh-Copier

VVD Haarlemmermeer heeft in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de overlast van hondenpoep, zwerfvuil, vuilnis rondom afvalcontainers, graffiti en andere overlast aangepakt moet worden. De VVD staat voor een gezond huishoudboekje, maar je moet wel waar krijgen voor je belastinggeld. Wat de VVD betreft, houdt de gemeente daarom de lokale belastingen zo laag mogelijk. Een verhoging is niet mogelijk zonder goede onderbouwing en zonder dat er eerst op de uitgaven is bezuinigd.