Krimp mag niet de duurzame vooruitgang belemmeren

De toekomst van de luchtvaart in Nederland: Een week geleden onderwerp van gesprek tijdens het politiek café dat we organiseerden. Een gesprek dat eindigde met een conclusie dat wanneer we duurzame luchtvaart nastreven, we elkaar nodig hebben om dat te bereiken: politiek, luchthavens- en maatschappijen en de wetenschap: op lokaal, landelijk en internationaal niveau. Een grote, maar niet onmogelijke opgave.

Een mooi perspectief, want juist de goede economie, maakt ambities voor een stille, schone luchtvaart mogelijk.  We hebben gezien in afgelopen coronajaren hoezeer de luchtvaart invloed heeft op de economie. Dat ‘vliegtuigen aan de grond’ betekent dat we van sterkste economische groei, naar de sterkste daler bewegen.
Het besluit van het kabinet diezelfde week om vanaf 1 november 2023 in het aantal vliegtuigbewegingen te krimpen, komt dan ook als een klap. Een klap waarvan het kabinet weliswaar verwacht dat dit (gedeeltelijk) op te vangen is door meer actief te sturen op economische gunstige vluchten, maar dat is wel afhankelijk hoe Schiphol en luchtvaartmaatschappijen dat kunnen inrichten. We hebben begrip voor de motivatie achter het besluit om zelf te sturen op de geluidsnormen voordat de rechter besluit in te grijpen, zoals we bij andere onderwerpen hebben gezien (bijvoorbeeld stikstof). Eerste reacties op de aangekondigde krimp van Schiphol en KLM geven daarbij wel een ander beeld over de haalbaarheid van behoud van de hub-functie en reductie van geluidsoverlast aan dan het kabinet verwacht. Dit zowel op het gebied van verwachtingen om de hub-functie te kunnen behouden als verwachting van verbetering van geluidsoverlast. Als lokale VVD zullen we het dan ook niet nalaten via onze landelijke collega’s te sturen op duidelijkheid hierover om de belangen van onze inwoners te borgen.

Als VVD Haarlemmermeer zullen wij scherp in de gaten houden hoe we ervoor kunnen blijven zorgen, met elkaar, dat de belangrijke hub-functie die Schiphol vervult, stand kan houden. Zodat het logistieke knooppunt van wereldformaat dat zo belangrijk is voor onze economie en werkgelegenheid niet verloren gaat. Dat niet het aantal vliegbewegingen het (beperkte) uitgangspunt is, maar veiligheid en de mate van overlast voor gezondheid en milieu op de lange termijn.

De inzet van eenieder nu, moet zorgen voor duurzame luchtvaart later. Of dat mogelijk is met de aangekondigde krimp zal de komende tijd moeten uitwijzen.

Politiek live cafe maandag 20 juni