Politiek Live Cafe: De luchtvaart, een vlucht vooruit

Maandag 20 juni 2022. VVD Haarlemmermeer heeft voor alle inwoners en belangstellenden een politiek cafe georganiseerd om te praten en discussiëren over de luchtvaart. “We nemen met elkaar een vlucht vooruit. Een vlucht waarin we een kijkje nemen in de toekomst van de luchtvaart. Want daar is nogal wat om te doen. Waar we meer dan 100 jaar geleden met een kleine luchthaven in de klei begonnen, hebben we nu een hub, een logistiek knooppunt, van wereldniveau.” opent raadslid Trudie van ’t Hull-Bettink de avond die ze samen met collega Mark Achterbergh-Copier presenteert.

Op de bijpassende locatie in Haarlemmermeer onder de boeing 747-400 bij het Corendon hotel in Badhoevedorp vond het eerste politieke café na de coronaperiode plaats. In een vertrouwde setting en met de ervaring van de online politiek-cafe uitzendingen, werd het politiek cafe ook live uitgezonden. Mensen die niet aanwezig konden zijn, kregen op deze manier de mogelijkheid om er online bij te zijn en vragen te stellen. Van dat laatste werd op het moment zelf geen gebruik gemaakt, maar des te meer vragen kwamen uit het aanwezige betrokken publiek bestaande uit inwoners uit Haarlemmermeer en omliggende gemeenten, vertegenwoordiging van clubs als VNO/NCW, luchtvaartexperts en geïnteresseerden in het onderwerp.

De Haarlemmermeerse VVD speelt altijd zoveel mogelijk in op actuele onderwerpen, maar kon niet vermoeden dat bij de aankondiging van deze editie luchtvaart zó actueel kon zijn. Je kan geen krant openslaan of je komt artikelen tegen over stikstofproblematiek, rijen op Schiphol en nieuwsberichten over een mogelijke krimp van het aantal vluchten.
De uitgenodigde gasten Minister Infrastructuur en waterstaat Mark Harbers, wethouder Luchthavenzaken Jurgen Nobel en aanjager van de duurzame luchtvaart professor Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft waren de ideale combinatie om de diverse onderwerpen ieder vanuit hun eigen perspectief te belichten.

Voor Haarlemmermeer een mooie kans om zowel de kansen als werkgelegenheid en het belang voor de economie als de uitdagingen op het gebied van woningbouw, reservering parallelle Kaagbaan en op het gebied van gezondheid onder het voetlicht te brengen. Wethouder Luchthavenzaken Jurgen Nobel: “We hebben net een coalitieakkoord gesloten met de naam: “Toekomstigbestendig Groeien” en dat is precies wat nu op tafel ligt. Hoe zorgen we ervoor dat de luchthaven die ontzettend belangrijk is voor onze economie ook in de toekomst in balans blijft met een gezonde leefomgeving voor onze inwoners.”

De minister moet de knoop doorhakken over de voor- en nadelen van de luchthaven. Harbers benadrukte dat hij niet op de zaken vooruit wilde lopen maar dat hij in 2022 de ingewikkelde puzzel zal leggen. De minister had daarom geen antwoord op de vraag uit het publiek “wanneer mogen er woningen worden gebouwd in LIB-gebied bij Rijsenhout of Amstelveen. Hij benadrukte dat de balans tussen de internationale verbondenheid van de luchthaven en de leefomgeving van inwoners aan de andere kant beide hoog op zijn agenda staan. Nobel geeft minister Harbers een tweetal belangrijke zaken en een kans mee voor toekomstig beleid en te nemen besluiten: “Nachtvluchten en de sluiting daarvan is waar we regionaal voor pleiten. Er is aangetoond dat ook al zeg je er geen last van te hebben dat een vliegtuig ’s nachts overvliegt: het doet gewoon iets met je hartritme.” Naast aspecten voor gezondheid geeft de wethouder aan Harbers het belang van het behoud van de vrachtvluchten mee dat “helaas vaak onbesproken blijft maar ontzettend belangrijk is voor de economie”.
Naast alle aandacht voor oplossingen in de lucht is Haarlemmermeer uniek in onderzoek naar landzijdige oplossingen. Dit om in een omgeving met hoge geluidbelasting toch woningen te kunnen bouwen. “Een kans waar we in Haarlemmermeer op inzetten is geluidsadaptief bouwen van woningen. Innovatie en een baanbrekend onderzoek mede tot stand gekomen met Tu Delft” zegt Nobel richting decaan Werij. “Die paar decibel maakt een wereld van verschil voor de leefbaarheid en die handreiking geef ik graag mee” besluit Nobel.

Tu Delft en dan specifiek de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek heeft tijdens de avond laten zien niet alleen op dit gebied koploper te zijn, maar met een tweede positie in de wereld laat het kleine Nederland zien groot te zijn in de wereld met ontwikkelingen in de duurzame luchtvaart op het gebied van duurzame brandstoffen, electrisch vliegen en kansrijk vervanger van brandstoffen: waterstof. Henri Werij: “We hebben elkaar nodig om het mogelijk te maken dat we vanaf 2035 duurzaam kunnen vliegen. Dat lijkt ver weg, maar is gezien de technische uitdaging en veiligheids al morgen. We werken hierbij samen op Europees niveau qua techniek en politiek en zijn daarbij leading in de luchtvaartinnovatie en hebben daarmee de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de luchtvaart verduurzaamt. Niet alleen in de lucht maar ook wanneer je kijkt naar de totale keten van bouw van vliegtuigen”. Wethouder Nobel vult Werij aan “om die reden pleit ik er bij de minister voor dat de tickettax ook echt wordt ingezet voor de verduurzaming van luchtvaart”.

“Dit politiek café laat zien dat je heel goed een kritisch gesprek over Schiphol kan voeren zonder je daarbij de laten beperken door voor of tegens.” Kijkt fractievoorzitter Beryl van Straten tevreden terug naar de avond.

Veel uitdaging en kansen en een hoop mogelijkheden. Een aantal gasten van de avond geven aan dat een verademing te vinden. “Om ook eens op deze manier over onze nationale luchthaven te spreken, maar vaak krijgen daarbij een kleine groep schreeuwers de overhand. Hoe zorgen we er nu voor dat we dit beter onder de aandacht krijgen?” vraagt een van hen aan de sprekers. Henri Werij geeft aan deze uitdaging in ieder geval mee te nemen vanuit deze avond. De landelijk en lokale bewindspersonen Harbers en Nobel zien daar ook zeker het belang van en een verantwoordelijkheid om het gesprek aan te blijven gaan.