De toekomst van Nederland op het spel?
Nederland en zeker Haarlemmermeer is gezegend met de
internationale luchthaven Schiphol. Het zorgt ervoor dat Nederland verbonden is
met ruim 320 bestemmingen wereldwijd. Hierdoor is de Amsterdamse
Metropool regio, waar Haarlemmermeer een prominent onderdeel van uitmaakt, erg
aantrekkelijk voor veel bedrijven. Dit zorgt voor veel werkgelegenheid. De
toekomst voor luchthaven en regio is echter onzeker.
Patstelling
De gemeente Haarlemmermeer en Schiphol zijn sinds de oprichting van de
luchthaven in 1916 onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen uitgegroeid tot
een sterke, succesvolle luchthaven en een sterke, succesvolle regio. Maar
blijft dat zo? De luchthaven, en daarmee de Nederlandse economie, staat aan de vooravond
van verandering. Er dreigt namelijk een patstelling. De luchthaven heeft ruimte
nodig om te groeien, de regio heeft ruimte nodig om te bouwen om economisch
succesvol te blijven
Te strakke regels
Door wet – en regelgeving is het nu niet toegestaan om bijvoorbeeld in
Rijsenhout en Zwanenburg vervallen kassen en oude bedrijfspanden te transformeren
tot woningen. Woningbouw is noodzakelijk om de leefbaarheid op peil te houden. Kort
samengevat is nu de stelling dat er geen extra ernstig (geluids)gehinderden in de
regio van Schiphol bij mogen komen. Maar wat is een ernstig gehinderde? In de
huidige definitie is dat iedereen die binnen een bepaalde geluidscontour leeft.
Een theoretische benadering die leidt tot 120.000 ‘ernstig gehinderden’.
Keuzevrijheid
Er is veel vraag naar woningen. Woningbouwprojecten die wel binnen de contouren waren gepland waren binnen
no-time verkocht aan mensen die hun hele leven al in Rijsenhout wonen en dus
gewend zijn aan de omgevingsgeluiden. De noodzakelijke ‘verklaring van geen bezwaar’
werd echter niet afgegeven. Dit is vanuit liberaal perspectief onverteerbaar:
laat mensen zelf beslissen hoe en waar ze willen wonen en leven.
De Tweede Kamer
beslist
Echt ernstig gehinderd zijn we als er spookdorpen rond de luchthaven ontstaan. Dat
de economie van de Schipholregio niet meer groeit en mensen hierdoor hun baan
verliezen. Of multinationals hun kantoren verplaatsen naar andere landen en het
leef- en werkklimaat verslechterd door gebrek aan ontwikkelingen. Het
omgekeerde is ook waar. Laat de luchthavenregio bloeien en we hebben een
succesvolle luchthaven.
De Tweede Kamer beslist binnenkort over welke richting er wordt
ingeslagen. Ik heb hen op 23 september tijdens een hoorzitting duidelijk
gemaakt dat niks doen geen optie is. Er staat immers teveel op het spel.
Kansen
In het belang van de luchthaven en de Nederlandse economie moeten we juist mensen
omarmen die de kansen van dit prachtige gebied inzien. Als overheid – en als
VVD - moeten wij juist nu, in deze aankomende roerige tijden, openstaan voor
nieuwe ontwikkelingen om zo onze concurrentiepositie te behouden!