Algemene Beschouwingen 2024: "Met vertrouwen en veiligheid vooruitkijken"

‘Met vertrouwen en veiligheid vooruitkijken' Waar ben je zonder veiligheid? Waar ben je zonder vertrouwen? Als dit ontbreekt, kom je dan nog wel vooruit?

Vooruitkijken

De ambitie om als gemeente te groeien met oog op de toekomst staat onder grote druk. De komende jaren komen er veel uitdagingen op ons af. Er komt een ravijnjaar aan waarvan we nog steeds niet weten hoe dit gaat aflopen. We zullen daarom goed vooruit moeten kijken. Om deze uitdagingen goed te kunnen doorstaan, hebben we een sterke financiële positie nodig. Niet een overheid die pleisters plakt, maar een overheid die vooruitkijkt. We moeten blijven werken aan een toekomstbestendig financieel gezond huishoudboekje. En dat mogen onze inwoners ook van ons verwachten. Alleen dan kunnen we werken aan een veilige gemeente en zorgen we dat we genoeg geld hebben om verder te kunnen bouwen. Niet alleen aan nieuwe woningen, maar ook aan de leefbaarheid van onze gemeente.

De VVD-fractie wilt ervoor zorgen dat we de komende jaren vooruitgaan. Het Strategisch Perspectief Investeringen (SPI) geeft een doorkijk tot het jaar 2040. Als we daarin vooruitkijken, zien we een groot aantal uitdagingen op ons afkomen. De gemeenteraad moet zich daarom niet rijk rekenen als we een keer geld overhouden. Dit geld is namelijk hard nodig om onze woningbouwambities waar te maken en tegelijk onze gemeente leefbaar te houden. Als we willen bouwen, dan hebben we ook geld nodig voor fietspaden, voor een goede ontsluiting, voor groen en voor de aanleg van diverse voorzieningen. De 7 miljoen die nog onbestemd is vanuit de jaarrekening 2023, gaat wat de VVD-fractie betreft dan ook naar wonen. De SPI laat goed zien dat we dat geld hard nodig hebben om te kunnen bijdragen aan het verminderen van de woningnood en om de leefbaarheid in onze gemeente in stand te houden. Als VVD-fractie willen we dan ook meer en beter zicht op de woningbouwontwikkeling.

Een grote financiële post is het beheer en onderhoud van onze gemeente. Onze polder is prachtig en voorzien van veel groen en blauw. Dit moet onderhouden worden en dat kost ons een aanzienlijk deel van de begroting. In de vorige ombuigingen hebben we hier al op moeten bezuinigen. De VVD-fractie vraagt zich echter af of de manier waarop onze gemeente wordt onderhouden, wel voldoende effectief en efficiënt genoeg is. Waar in Halfweg de gazonnetjes er eigenlijk altijd prachtig bij liggen, laat het onderhoud bij het winkelcentrum in Hoofddorp soms toch echt te wensen over. En dat is gek. Daarom dient VVD Haarlemmermeer de motie ‘Sturen op effectiviteit en efficiency bij beheer en onderhoud’ in met betrekking tot de taken binnen het Beheer Openbare Ruimte (BOR)

Met deze grote uitdagingen moeten we als gemeente niet alleen aandacht hebben voor een gezonde financiële positie, maar zullen we ook moeten werken aan vertrouwen en veiligheid.

Veiligheid

Alles valt of staat met veiligheid. Door de Russische inval in Oekraïne is oorlog terug op het Europese continent. En laat dat een waarschuwing voor ons zijn: onze veiligheid is niet vanzelfsprekend. We moeten blijven werken aan onze veiligheid. We hebben de afgelopen paar jaar gezien hoeveel invloed dit heeft op de economie en dus op de portemonnee van onze inwoners. Veiligheid garandeert onze welvaart en daarmee zekerheid op werk en een mooi en onbezorgd leven. En laten dat nu juist belangrijke steunpilaren zijn die we in Haarlemmermeer zo koesteren. Een mooie gemeente waar je veilig kan opgroeien en waar je fijn oud kan worden. Waar je veilig over straat kunt, je kan genieten van een mooi verenigingsleven en waar je gewoon jezelf mag zijn. Een gemeente waar onze inwoners bekend staan om hun ondernemerschap, echte pioniers en waar onze lokale bedrijven de motor vormen van de economie.

Als Haarlemmermeerse VVD vinden we het daarom ontzettend belangrijk dat we de veiligheid van onze inwoners niet uit het oog verliezen. Dat er aandacht blijft voor veiligheid, zowel op straat als online. Zowel voor onze inwoners, als voor onze ondernemers. Als gemeenteraad moeten we goed op te hoogte zijn wat er speelt in het veiligheidsdomein. Uitdagingen die we misschien nu nog niet zien aankomen, maar die wel gaan spelen. Een van die uitdagingen die voor de deur staat, is Artificial Intelligence (AI). De toename van AI biedt kansen, maar brengt ook zeker risico’s met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan Deep Fake technieken waarbij je iemands identiteit kan overnemen en in zijn of haar stem dingen kan zeggen. Het wordt het steeds ingewikkelder voor een inwoner om nep van echt te onderscheiden en dat is zorgelijk. We moeten als raad goed en tijdig geïnformeerd worden hoe hierop te anticiperen.

Daarom dient de VVD-fractie de motie ‘Tijd voor veiligheid’ in. Met deze motie willen we met onze collega’s een veiligheidscommissie instellen, die de raad een sterkere informatiepositie geeft op het gebied van veiligheid. Een positie waarbij onze burgemeester veiligheidsissues op de langere termijn tijdig kenbaar kan maken aan onze raad en bespreekbaar maakt. Laten we daarom als r die handschoen oppakken en zorgen voor meer visie op toekomstige gevaren. Collega’s, aan de veiligheid van onze inwoners kan niet worden getoornd.

Voor het beschermen van onze veiligheid staat voor de VVD de politie centraal. Een daadkrachtige politie die overvallers kan pakken. Door een ijzersterke samenwerking tussen de politie en de Koninklijke Marechaussee werden recent in Halfweg nog kort na een gewapende overval drie verdachten aangehouden. Dit versterkt het idee dat misdaad in Haarlemmermeer niet loont. De wijkagenten zijn daarbij een bijzondere schakel in onze wijken en hebben een belangrijke rol in het veilig houden van onze gemeente. Samen werken zij met onze inwoners en ondernemers aan onze veiligheid. Door die verbinding te blijven zoeken en ook daadwerkelijk te handhaven en op te treden, schept dat vertrouwen in de overheid. Een overheid die klaar staat voor haar inwoners en doet wat ze zegt. Onze burgemeester mag trots zijn op al onze dienders. En wij zijn dat ook. Dat zij 24/7 waakzaam en dienstbaar zijn en voor ons klaarstaan om onze gemeente veilig te houden. Zonder veiligheid valt namelijk alles weg.

Vertrouwen

Veiligheid staat natuurlijk niet op zichzelf. Mensen willen goed rond kunnen komen, een dak boven het hoofd hebben en een baan hebben met goede vooruitzichten voor de toekomst. Daar is vertrouwen voor nodig. Vertrouwen in de toekomst en vertrouwen in een politiek die oplossingen biedt. Geen politiek waarin raadsleden elkaar de maat nemen met oneliners en slechts pleisters plakken, maar met structurele oplossingen komen die gericht zijn op onze toekomst.

Zo wil de VVD meer zicht en grip krijgen op verbonden partijen waarmee onze gemeente samenwerkt. Het is ons niet altijd duidelijk of onze investeringen in deze verbonden partijen ook resulteren in de beoogde en gewenste resultaten. Daarom onderschrijven wij de motie van D66 die als doel heeft om meer zicht te krijgen op de effectiviteit van deze samenwerkings- verbanden.

Als gemeente moeten wij ons bewust zijn van het ondernemersklimaat waar wij verantwoordelijk voor zijn. Te veel onnodige regelgeving verhoogd de werkdruk voor onze ondernemers die wij zo dierbaar hebben in onze gemeente. De VVD-fractie pleit er daarom voor om onze gemeente te behoeden voor onnodige regels die onze ondernemers wegdrijven, zowel op straat als digitaal. De ja-mits houding is er, maar het kan nog beter. Die uitdagingen gaan we aan. Over een aantal maanden gaan we als raad met elkaar in debat over de economische koers van onze gemeente. En dat is belangrijk, want een sterke economie is nodig om onze ambities in de toekomst waar te maken. We komen alleen vooruit als we samen goed vooruitkijken.

mr. Mark Achterbergh

Fractievoorzitter VVD Haarlemmermeer