Jurgen Nobel beoogd Staatssecretaris en Beryl van Straten voorgedragen als nieuwe wethouder

Zoals vorige week bekend is gemaakt, is onze wethouder Jurgen Nobel voorgedragen als beoogd staatssecretaris Participatie en Integratie. Gisteren heeft het gesprek bij formateur van Zwol en beoogd minister-president Schoof plaatsgevonden. Vandaag, 20 juni, zal ook zijn hoorzitting in de Tweede Kamer plaatsvinden. Jurgen zal daarom zijn portefeuilles Luchthavenzaken, Financiën, Ruimtelijke Ordening en Wonen neerleggen.

De VVD fractie wenst Jurgen ontzettend veel succes en wijsheid toe in dit nieuwe avontuur, en zijn zeker dat Nobel een goede bijdrage zal kunnen leveren aan het nieuwe kabinet. Als wethouder en politiek leider van de Haarlemmermeerse VVD gaan wij hem uiteraard missen. Over het afscheid van Jurgen volgt later meer informatie.

Aangezien wethouder Nobel op korte termijn het college zal verlaten, is de fractie op zoek gegaan naar een geschikte opvolger. De fractie heeft unaniem gekozen voor de huidige fractievoorzitter Beryl van Straten. Van Straten is sinds november 2015 raadslid namens de VVD en werd fractievoorzitter bij aanvang van de vorige raadsperiode in januari 2019.

De fractie wenst van Straten veel succes in haar nieuwe rol als wethouder en zijn overtuigd dat zij dit snel en op haar eigen manier kan invullen. Met haar ervaring in het financiële en juridische werkveld zien wij in Beryl een stevige wethouder met een verbindende kracht, zoals zij dat de afgelopen jaren binnen de fractie heeft laten zien.

Beryl zelf zegt daarover: “Ik heb onwijs veel zin in deze nieuwe uitdaging. Vooral de bouw van veel woningen en de financiële uitdagingen zijn de komende periode belangrijke onderwerpen van gesprek. Graag blijf ik, ook in deze nieuwe rol, in gesprek met de leden van onze vereniging over de toekomst van onze gemeente.”

De gemeenteraad zal naar verwachting 4 juli aanstaande stemmen over deze voordracht.

Namens de VVD fractie,

Trudie van ‘t Hull-Bettink, Asha Mees, Henriët van den Berg, Katrijn Kliphuis, Mark Achterbergh, Marten Boels en  Sander Blankestein