VVD-fractie wilt meer actie voor verkeersveiligheid

De gemeenteraad heeft op 28 maart het college richting gegeven voor de nieuwe aanpak verkeersveiligheid.

Voor de VVD is het belangrijk dat we zoveel mogelijk gevaarlijke kruisingen worden aanpakken. Dit alleen is niet voldoen. De meeste gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan door gedrag van mensen door te hard te rijden, de telefoon gebruiken tijdens het rijden en bovenal het negeren van de verkeersregels.

De aanpak moet gericht zijn op echt beïnvloeden van het gedrag. Dit kan mede worden gedaan door de weg goed in te richten. Op alle wegen de snelheid verlagen naar 30 kilometer of het overal plaatsen van drempels is niet de oplossing. Er moeten gerichte maatregelen worden ingezet die het kruispunt veiliger maken. Daarnaast is het belangrijk dat deze maatregelen goed worden gemonitord om te evalueren of het daadwerkelijk een verbetering oplevert. Daarvoor is onder andere de inzet van handhaving erg belangrijk.