VVD-fractie vraagt interpellatie aan over toewijzing van woningen aan statushouders

De Haarlemmermeerse VVD-fractie heeft de raadsvergadering van 23 nov een interpellatie (vragensessie) aangevraagd. De VVD wil meer inlichtingen van het college over de toewijzing van woningen aan statushouders.

De Haarlemmermeerse VVD-fractie heeft voor de raadsvergadering van 23 nov een interpellatie (vragensessie) aangevraagd. De VVD wil meer inlichtingen van het college over de toewijzing van woningruimte aan statushouders.

Eerder hadden fractievoorzitter Beryl van Straten en raadslid en woordvoerder asielbeleid en migratie Mark Achterbergh-Copier schriftelijke vragen gesteld over signalen die zij als fractie van inwoners hadden gekregen. Achterbergh-Copier: “Eerder hebben we gevraagd of de huisvesting van statushouders in onder meer Vijfhuizen (Buitenhof) en Zwanenburg-West wel conform de afgesproken regels plaatsvond. Wij hebben daar namelijk geen zicht op, dus hebben we hiernaar gevraagd. Het college kon geen cijfers op dorpskernniveau geven. Ymere kwam vervolgens in een open brief aan het Haarlems Dagblad precies met die gegevens waar wij om hadden gevraagd. "Dat bevreemdt ons ten zeerste.” De VVD-fractie kreeg eerder al signalen van inwoners dat elke vrijgekomen huurwoning in de genoemde dorpen aan statushouders werden toegewezen. Dat is niet conform de afspraken en daarom wilde de VVD daar meer duidelijkheid over. We willen van het college onder meer weten hoe dat kan dat Ymere de cijfers kon geven, waar het college dat niet kon.

Niet alleen de verspreiding van de statushouders was onderwerp van de vragen, maar ook de zorgplicht die de gemeente heeft voor de uitvoering van de inburgering van statushouders. Van Straten: “Er zijn inwoners die de statushouders willen helpen. Zo ken ik een voorbeeld waarbij inwoners speciaal gordijnen hadden gemaakt, zodat hun nieuwe buren geen kranten meer voor de ramen hadden hangen. Daar werd door de nieuwe inwoners echter niks mee gedaan. Deze inwoners willen graag weten bij wie ze kunnen aankloppen, om hulp te krijge bij problemen met de inburgering in hun wijk. Het college lijkt hier vooralsnog niet de urgentie te voelen om hier iets mee te doen. Ze verwijzen door naar Ymere. De zorgplicht voor de inburgering ligt echter bij het college. Daar willen wij nu meer duidelijkheid over.”

Inmiddels heeft het college aangegeven dat de beantwoording van de vragen van de VVD inderdaad beter had gekund. Bovendien zijn zij dankbaar dat inwoners willen helpen bij de inburgering van nieuwkomers in hun wijk en hebben ze aangegeven dat de gemeente contact zal opnemen met de inwoners die aangeven tegen problemen aan te lopen.

De lokale VVD zal toezien op die laatste toezegging van het college.