Schoner, stiller & zuiniger vliegen en goede bereikbaarheid voor de regio nu ook in landelijk verkiezingsprogramma

Het landelijk VVD-verkiezingsprogramma is zaterdag 23 september 2023 vastgesteld door de leden. Het verkiezingsprogramma heeft een duidelijke boodschap: “Ruimte geven, grenzen stellen” Het is een landelijk verkiezingsprogramma waarin de leden van over het hele land input hebben kunnen leveren. Zo heeft VVD Haarlemmermeer ook haar stempel kunnen drukken om de belangen van onze gemeente en regio daar goed in terug te laten komen.

Bereikbaarheid

Voor de toekomstige woningbouw, maar ook voor het vestigingsklimaat is bereikbaarheid voor onze gemeente van groot belang. De Noord/Zuid-lijn speelt hier in een cruciale rol. Om ervoor te zorgen dat ook in komende regeerperiode de Noord/Zuidlijn prioriteit blijft, heeft Marja Ruigrok het belang van deze verbinding expliciet laten opnemen in het definitieve verkiezingsprogramma.

“Bovendien: met de Noord/Zuid-lijn ontstaat er meer ruimte op het spoor voor (inter)nationaal treinverkeer en kunnen meer korte vluchten worden vervangen” aldus Marja Ruigrok.

Vliegen
In Haarlemmermeer komen we al jaren op voor het belang van onze luchthaven Schiphol voor onze gemeente, regio en in het land. Het is een belangrijke economische drager in de regio, maar ook voor ons land. Met daarbij natuurlijk oog voor het belang dat een en ander schoner en stiller moet om overlast te beperken. De tekst in het conceptverkiezingsprogramma liet deze inzet en balans nog te veel in het midden. Zo blijkt ook uit de recente berichten in de landelijke media waarin hervormingsplannen worden geïnterpreteerd als een gewenste sturing op aantallen. De inzet is echter om te sturen op verminderen van overlast.
Haarlemmermeers VVD-fractielid Asha Mees pakte de pen op en schreef een amendement (wijzigingsvoorstel) om duidelijker te laten opnemen waar de VVD op in gaat zetten. Met succes!

Haar amendement kon op grote bijval rekenen van de VVD-leden en dat heeft ertoe geleid dat nu duidelijk in het verkiezingsprogramma staat dat de VVD inzet op innovatie en dat hervorming gericht is op het mogelijk maken om schoner, stiller en zuiniger te vliegen.

Fractievoorzitter van de lokale VVD Beryl van Straten kijkt tevreden terug: “Het is mooi om te zien dat de invloed die we in de lokale politiek kunnen uitoefenen zo ook door kunnen zetten op landelijk niveau. Zo kunnen we elkaar versterken!”