Samenwerking in de regio vraagt om keuzes

We zijn onderweg naar een nieuwe MRA-agenda: Een agenda die de komende jaren de focus van samenwerking bepaalt voor de Metropoolregio Amsterdam. Dat vraagt om keuzes in onderwerpen waar we op willen samenwerken: zorgen dat we focus hebben om slagvaardig te zijn. Wat de VVD betreft ligt die focus op economie, ruimte en mobiliteit.

Trudie van 't Hull-Bettink zet zich als raadslid in Haarlemmermeer al een aantal jaar met succes in om ervoor te zorgen dat de raad daarover gaat en dat de raad ook de mogelijkheid krijgt om te sturen. En dan graag zo vroeg mogelijk in het proces: dat is onze kans om als Haarlemmermeer binnen de metropoolregio ons te laten horen. Zo vroeg mogelijk zodat we richting kunnen bepalen en niet alleen kunnen bijsturen. Dit doet zij vanuit haar rol vanuit de MRA-raadswerkgroep waarvanuit zij is afgevaardigd in het AM (Amstelland-Meerlanden) Raadledenplatform en de MRA (MetropoolRegio Amsterdam) Raadtafel. Bij de MRA-raadtafel is zij vicevoorzitter.

“We moeten elkaar opzoeken op de onderwerpen waarbij we als regio elkaar kunnen versterken en slagvaardig blijven door keuzes te maken.”

De VVD-fractie is tevreden dat het presidium naar aanleiding van het verzoek vanuit de raadswerkgroep MRA, het positioneringsvoorstel vanuit de AM-Regio ter bespreking heeft geagendeerd. 
Dan is het natuurlijk wel de vraag of de richting die wij nastreven goed vertaald is in dit positioneringsdocument?
Belangrijk voor de VVD is dat we keuzes maken in op welke onderwerpen we samenwerken. Dat we elkaar opzoeken op díe onderwerpen waarbij we als regio elkaar kunnen versterken en slagvaardig blijven door keuzes te maken.

“Economie, Ruimte en Mobiliteit stopt niet bij de grenzen. Daar versterken we elkaar.”

Wat de VVD betreft lenen de onderwerpen economie, ruimte en mobiliteit zich daar bij uitstek voor. Dit was al zo en wat ons betreft ligt daar ook het zwaartepunt voor de komende jaren.

Ruimte is belangrijk om ervoor te zorgen dat de ruimte die we hebben in de regio voor bedrijvigheid, voor infrastructuur, voor wonen en voor recreatie zo optimaal mogelijk kan worden in gezet. Er is immers schaarste. Niet voor niets zeggen wij in Haarlemmermeer dat we ruimte met ruimte moeten maken. Het is niet alleen slim om meervoudig gebruik van gebouwen te stimuleren, maar ook om gebieden op deze manier te benaderen. Ruimte stopt niet bij de grenzen.

Datzelfde geldt natuurlijk voor mobiliteit. Bereikbaarheid houdt niet op bij de grens. Daarbij is mobiliteit een belangrijke voorwaarde voor zowel ruimte als voor economische ontwikkeling. Belangrijk om daar een gezamenlijk geluid te laten horen.

Samenwerken voor een sterke economische regio, is kiezen voor een sterke positie van onze luchthaven"

Dat gezamenlijke geluid is misschien nog wel belangrijker voor economie. Een belangrijk uitgangspunt en economische drager voor onze regio is met stip op 1: onze luchthaven. De sterke positie wordt in dit positioneringsstuk ook terecht als belangrijke voorwaarde en uitgangspunt genoemd. “De luchthaven is het uitgangspunt voor in ieder geval economische ecosystemen die de huidige economische structuur van de AM-regio kenmerkt: transport, logistiek en handel.” Als VVD kunnen we dat dan ook van harte ondersteunen. 

Het positioneringsdocument dat opgesteld is door de AM-regiegroep is gemaakt om uitgangspunten mee te geven voor de MRA-agenda. Begin 2024 wordt het concept opgeleverd en ter consultatie aan de raad voorgelegd.