VVD blij met toezegging dat gemeente duidelijker gaat communiceren dat "landjepik" niet mag.

Waarschijnlijk heeft ongeveer 30% van onze inwoners een stuk gemeentegrond bij de eigen tuin getrokken. Dat mag niet en daarmee wordt eigendom van wat ons allemaal is, aangetast. De VVD vindt het goed dat de gemeente daarop handhaaft. Soms is het niet precies duidelijk waar de grens ligt tussen de eigen tuin en gemeentegrond. Het college gaat daarom meer met makelaars in gesprek om dit duidelijk te maken bij de verkoop van huizen. De VVD vindt dat de gemeente ook duidelijk naar inwoners moet communiceren dat zij een eigen verantwoordelijkheid hebben om de juiste afmetingen van de tuin te controleren als ze een huis kopen. Er zijn veel gevallen in onze gemeente bekend dat inwoners denken dat ze een groter tuin hebben gekocht dan daadwerkelijk het geval is en dat is simpel te controleren bij het kadaster. Wat wij verder van het nieuwe voorstel vinden over oneigenlijk grondgebruik, is hieronder te lezen. We hebben voor dit voorstel gestemd.

Eigendomsrecht voor VVD belangrijk en moet beschermd worden; zo ook eigendom van de gemeente, van de gemeenschap. VVD is al eerder duidelijk geweest; landjepik mag niet en als inwoners wel grond hebben ingepikt zijn er simpel gezegd 2 mogelijkheden: als de grond niet nodig is voor de gemeenschap, dan verkopen en anders handhaven.

In 2015 kozen we voor maatwerk m.b.t. de aanpak van landjepik, dat bleek te arbeidsintensief en daarmee te duur. Daarom kozen we er in 2017 voor om te werken vanuit een piepjessysteem; bij meldingen, nemen we actie. Inmiddels blijkt dit systeem nog steeds arbeidsintensief, duur en soms te leiden tot ongewenste situaties, daarom wordt voorgesteld om o.a. te prioriteren, enkele uitgangspunten aan te passen en het toevoegen van een hardheidsclausule.

De voorgestelde prioritering is wat VVD betreft prima. Hardheidsclausule en bijbehorende mandatering ook, evenals, aan te passen uitgangspunten. We krijgen jaarlijks voortgangsrapportage, vermeld daarin dan ook het gebruik van de hardheidsclausule zodat we daar als raad zicht op houden.

Wat uit kostenoverzicht blijkt is dat de kosten van het beschermen van het eigendomsrecht hoog zijn. Die kosten worden door alle inwoners opgebracht. De VVD vindt het lastig te accepteren dat inwoners die aan landjepik doen, zorgen voor zoveel kosten voor andere inwoners. Wat de VVD betreft mag dit ook duidelijker gecommuniceerd worden. In het voorstel lezen we het belang van communicatie; makelaars worden aangeschreven om de kadastrale gegevens te controleren. Wat de VVD betreft mag ook duidelijk vanuit de gemeente aan inwoners, bijv. in Informeer, gecommuniceerd worden dat landjepik een vorm van diefstal is en dat dit zorgt voor hoge kosten die door anderen moeten worden betaald.