Droog oversteken in Nieuw-Vennep

In Nieuw-Vennep ligt een fietspad dat met regelmaat onderloopt met water. Het omliggende groen blijft lang nat in sommige perioden. "Het fietspad tussen de Sapporodreef en de Hoofdweg loopt regelmatig onder water, horen wij ook van buurtbewoners. En dat is al een tijdje het geval en ik zag het het afgelopen weekend weer. Ik vroeg me af: wat is de oorzaak? Wat is er al aan gedaan? En hoe kan dit worden opgelost?" bevraagt raadslid Trudie van ‘t Hull-Bettink het college onlangs.

Wat blijkt? Het is juist de bedoeling dat dit onder water staat. "Het is een wadi en is bedoeld om water daar langer vast te houden en langzaam te laten infiltreren in de ondergrond. Dus dat dat groen vaker onder water staat, klopt. Bij zeer heftige regenval zal dat zo af en toe ook gebeuren bij het fietspad. De bedoeling is dan dat het zeer tijdelijk is omdat het direct weer wegloopt naar de wadi. Als dat niet zo is en als dat fietspad nu wel echt heel regelmatig onder water staat, en ook langdurig, dan zou het kunnen zijn doordat de afvoer daar verstopt is en dan is het verzoek om daar een melding van te doen. Maar dat het af en toe onder water komt te staan, dat is inherent aan wat we met elkaar hebben afgesproken in het kader van klimaatadaptatie." beantwoordt het college.

Op deze manier houden we dus de voeten droog en het water langer vast. Ogenschijnlijk dus te nat, maar juist klimaatadaptief.