Lokale VVD trekt de grens en stemt tegen ondoordachte verruiming minimaregelingen

In aanvulling op alle landelijke maatregelen om inwoners, verenigingen en ondernemers te ondersteunen met de hoge energieprijzen en inflatie, stelt het college voor om er lokaal nog een schepje bovenop te doen door de lokale minimaregelingen nog verder te verruimen. De Lokale VVD vindt dit paniekpolitiek. Wij vinden dit een slecht plan omdat:

·      De noodzaak en het effect van de verruiming van de minimaregelingen niet is onderbouwd of aangetoond. Het voorstel is om extra geld uit te geven, zonder dat we weten of het nodig is, of het de juiste groep bereikt en welk effect het zal hebben. Dat betekent dus het raam openzetten en het geld eruit gooien en dan hopen dat het ergens goed terecht komt;

·      Een inzet en transitie voor de toekomst ontbreekt en wordt hiermee zelfs vertraagd of voorkomen. We zullen anders met onze energiebronnen moeten omgaan en ons energieverbruik moeten verminderen. De huidige situatie (eindigheid fossiele brandstoffen en klimaatverandering) is daarmee niet tijdelijk, het is de nieuwe realiteit.  Dat vraagt om een structurele, lange termijn inzet. Inwoners, verenigingen en bedrijven zullen dus ook aan de slag moeten om die transitie te maken. De voorgestelde maatregel, zal die transitie belemmeren en vertragen. De Lokale VVD vindt ondersteuning bij de energietransitie een betere oplossing;

·      De armoedeval wordt hiermee vergroot; werken moet lonen en deze verruiming van de minimaregelingen zorgt ervoor dat (meer) werken niet meer oplevert. De Lokale VVD  staat voor een verantwoordelijk financieel beleid waarbij hardwerkende inwoners en ondernemers centraal staan. Deze maatregel stimuleert werknemers en werkgevers niet om bij te dragen aan het verminderen van het tekort aan arbeidskrachten in allerlei sectoren. Integendeel, deze maatregel vermindert het lonen van hard werken.

Als lokale VVD staan wij voor verantwoordelijk financieel beleid dat gericht is op de toekomst. Een gemeentelijk beleid waarbij hard werken loont en uitgegeven geld een investering is in de toekomst. Deze ondoordachte verruiming van minimaregelingen staat hier haaks op. Het is om deze redenen dat de Lokale VVD hier de grens trekt en tegen de voorgestelde verruiming stemt.

Wat doet het Rijk momenteel voor inwoners, ondernemers en sportverenigingen:

·       prijsplafond; bij normaal gebruik zouden de energiekosten daarmee draaglijk moeten worden. Gemiddeld levert dit per huishouden eur 2.500 op;

·       eindejaarskorting van eur 380 op de energierekening (2 x eur 180)

·       energietoeslag van eur 1.300 voor inwoners tot een inkomen van 120% van het sociaal minimum

·       in 2023 moeten vaste energiecontracten weer worden aangeboden door de leveranciers

·       gunstige lening om te investeren in energiebesparende maatregelen

·       extra geld voor schuldhulpverlening om huishoudens die alsnog in de problemen raken te ondersteunen (kwijtschelden van schulden e.d.)

·       verlaging BTW energie

·       verhoging minimumloon (met ruim 10%) en daaraan gekoppelde uitkeringen

Voor ondernemers:

3,1 mld steun

uitstel belasting

soepelere kredieten bij banken

prijsplafond

geld voor verduurzaming

Sporetverenigingen:

prijsplafond

TEKregeling voor bedrijven geldt ook voor sportverenigingen

6 mln noodvoorziening