'Maiden speech’ raadslid Asha Mees tijdens sessie Participatieve Democratie

Voor het eerst sinds haar aanstelling doet Asha Mees mee aan een debat in het raadhuis; haar ‘Maiden speech’. Hoe toepasselijk dat de sessie gaat over deelnemen oftewel participeren in de democratie.

“Natuurlijk is het spannend voor ons allen om ruimte te geven aan instanties en bewoners om invloed te geven op beleid” aldus raadslid Mees.

“Verwachtingen managen
Wat voor manier we ook inzetten qua participatie; we zullen moeten voorkomen dat bewoners en instanties het gevoel zullen krijgen dat participatie een draagvlak-truc is. Verwachtingen zullen vooraf gemanaged moeten worden, er zal transparantie moeten zijn over de mate van participatie en terugkoppeling is cruciaal. We zullen zorgvuldigheid moeten afwegen ten opzichte van snelheid.

Participatie ter verbetering besluitvorming
Onze conclusie is dat participatie zeer gewenst en tegelijkertijd zeer ingewikkeld is. Zeker met het oog op het democratische besluitvormingsproces en de rol die de Haarlemmermeerse raad heeft als gekozen volksvertegenwoordiging die het algemeen belang voor ogen moeten houden. Als VVD gaan we ervan uit dat de participatiedemocratie oplevert dat planvorming en besluitvorming beter wordt, doordat vanuit meerdere invalshoeken naar het onderwerp gekeken wordt en dat dit zal leiden tot meer draagvlak in de samenleving.
Qua financiën wordt aangegeven dat we rekening moeten houden met een forse impact, vooral door het investeren in mensen voor de organisatie van werkprocessen en vervolgens in het productief maken en communiceren van de uitkomsten van de besluitvorming. Laten we dit per project evalueren, om te zien of dit in de praktijk ook zo uitvalt, en bijsturen indien het gewenste effect niet optreedt.”

Achteraf evalueren en vooraf bepalen op wat voor manier participatie wordt ingezet. Dit om als raad te bepalen op welke manier participatie het beste kan bijdragen aan een onderwerp. Dit als middel om besluitvorming te verbeteren door college en raad vanuit het algemeen belang.

Direct erna kon collega Trudie van ’t Hull-Bettink van de fractie aan de slag in het debat over op welke manier participatie het beste kon worden ingezet op het onderwerp ‘kanaalstrategie’ (=welke communicatie-kanalen we kiezen om te communiceren met inwoners en ondernemers).
De VVD vindt participatie op dit onderwerp een goede aanvulling op de beschikbare kennis van onze gemeente en andere gemeenten uit het land. Immers weet de gemeente als geen ander hoe inwoners en ondernemers contact opnemen en welke communicatie oplossingen er in het land zijn. Participatie is dan een mooi middel om te toetsen of de bevindingen en voorstellen van de gemeente aansluiten op de wensen. Na een stevig debat was een meerderheid van de raad hier ook van overtuigd.

Zoals Asha Mees van onze fractie al aangaf “Participatie is een mooi middel om besluitvorming te verbeteren vanuit het algemeen belang door college en raad”