De noodzaak tot samenwerken is de rode draad voor de aanpak veiligheid

"Voor de aanpak ondermijning is een lange adem nodig en veel inzet." Henriët van den Berg stelt drie prioriteiten naar aanleiding van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 waarmee criminaliteit op straat beter bestreden kan worden in onze gemeente.

VVD Haarlemmermeer wil:

• Meer blauw op straat; ook in kleine kernen
  • Versterking communicatie met ondernemers om ondermijning te voorkomen
  • Meer ontmoetingsplekken buiten voor jongeren
Lees hier de gehele inbreng van raadslid van den Berg tijdens de sessie in de raad van 8 september jl.

"De veiligheidsanalyse van de afgelopen vier jaar en de participatie heeft een goed beeld gegeven voor een basis voor het nieuwe integraal veiligheidsplan dat we nu bespreken.

Het sluit aan bij de landelijke agenda en gaat de basis vormen voor het integraal meerjarenbeleidsplan veiligheid.

Complimenten voor het duidelijke voorstel en voor de mooi vormgegeven aanvulling van Podium voor Architectuur, die de interviews heeft gedaan met de 16 inwoners.

De VVD wil een aantal punten bespreken.

Allereerst de problematiek rondom jeugdcriminaliteit. We zien stijgingen in de cijfers voor wat betreft bedreiging en mishandeling onder jongeren. Het aantal verwijzingen naar HALT ligt boven de landelijke norm. We hebben bijna 25.000 jongeren in onze gemeente tussen de 12 en 23 jaar. Jongeren die vaak kwetsbaar zijn en makkelijk doelwit voor alle criminele aanwas die gezocht wordt. Daar komt bij dat veel ouders het niet zien of er niks aan doen. De VVD heeft al eerder de zorg uitgesproken over de excessen in straatcultuur en de importantie om inwoners daartegen te beschermen. De VVD is benieuwd naar hoe we de keten zorg en veiligheid, van preventie tot repressie en nazorg voor specifiek onze jeugd gaan versterken. We horen en lezen vaak dat er niet genoeg te doen is voor onze jeugd. De VVD wil graag weten of en hoe daar aandacht aan besteed kan worden.

In alle participatie antwoorden horen we terug dat er behoefte is aan meer blauw op straat en meer Boa’s ook in de kleinere kernen voor de verkeersveiligheid en de jeugdoverlast. Dat geeft iig meer subjectieve preventie en veiligheid.

Een ander belangrijk signaal dat naar voren komt is dat er zeer veel melding wordt gedaan van parkeeroverlast en dat blijkt dat de inrichting van wijken niet meer aan de parkeerbehoefte voldoet. Dat geeft veel irritatie. Wat de VVD betreft een belangrijk punt om te onthouden.

Versterking is ook hard nodig als het gaat om de samenwerking tussen de zorg en de veiligheidspartners en de diverse versnipperde clusters in verband met het toenemende aantal verwarde personen. Er is iets meer begrip over en weer gekomen met de inzet van de nieuwe aanpak. Echter wordt nog steeds geworsteld met de uitvoering van casuïstiek. Met alle instroom van getraumatiseerde vluchtelingen is ook dit een ernstig punt van aandacht. Ik zou graag willen weten hoe we daarop gaan anticiperen.

Voor de aanpak ondermijning is een lange adem nodig en veel inzet. Dat is zeker ook op de (kleinere) bedrijventerreinen waar geen vorm van parkmanagement of BIZ aanwezig is. De georganiseerde misdaad werkt bijna onzichtbaar en weet de juiste locaties te vinden. De laatste weken krijg ik signalen van ladingdiefstal en trailerdiefstal in onze regio. Wat de VVD betreft blijft het belangrijk om ondernemers aan te sporen om melding te doen van criminaliteit en diefstal. We zien dat dat vruchten afwerpt want het aantal anonieme meldingen en ook de bereidwilligheid is gestegen. Doorgaan met communiceren naar ondernemers wordt als zeer positief gezien.

De noodzaak tot samenwerken is een rode draad in dit stuk. Crisisbestrijding heeft een heel andere vorm heeft gekregen. Voorheen ging het op lokaal niveau meestal over korte situaties die binnen de veiligheidsregio goed te handelen waren. Nu hebben we te maken met verknoopte crises die complexer zijn, langer duren en elkaar opvolgen. "