Flexwoningen moeten zo eerlijk en objectief mogelijk worden toegewezen aan woningzoekenden.

Voor de toewijzing van de flexwoningen in Nieuw-Vennep aan de Oosterdreef wil Ymere afwijken van de gemaakte afspraken met betrekking tot woningverdeling. Het college heeft hiermee ingestemd. De lokale VVD is hier kritisch op en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

Volgens fractievoorzitter Beryl van Straten spelen de volgende overwegingen, om schriftelijke vragen te stellen, een rol:

·      Onze objectieve criteria (o.a. inschrijfduur) worden met dit experiment losgelaten. Dat zet de deur open voor willekeur of vriendjespolitiek en dat moeten we niet willen. Iedereen heeft recht op een woning;

·      Dit experiment mag er niet toe leiden dat verantwoordelijkheden van de woningcorporatie, de gemeente en van de statushouders bij de bewoners van het complex worden neergelegd. Het moet vooraf duidelijk zijn dat ieder zijn/haar verantwoordelijkheid oppakt om deze gemengde woonvorm te laten slagen;

·      In Amsterdam zijn al ervaringen opgedaan met gemengde woonvormen. Daaruit zijn belangrijke lessen te leren. Vooralsnog zien wij niet terug dat die “lessons learned” in Nieuw-Vennep worden toegepast. Daar willen wij meer duidelijkheid over.

Beryl van Straten: “De gemeente moet erop toezien dat flexwoningen zo eerlijk en objectief mogelijk worden toegewezen aan woningzoekenden."