Veel ruimte voor oppositie tijdens Algemene Beschouwingen

Fractievoorzitter Beryl van Straten: “Soms past het om als grootste partij een bescheiden rol te pakken. Tijdens deze algemene beschouwingen heeft de VVD er bewust voor gekozen om een bescheiden rol te pakken en daarmee veel ruimte te laten voor de oppositie om met aanvullingen of aanpassingen te komen. Die ruimte is ook gepakt. Er zijn meerdere moties en sessie verzoeken van de oppositie aangenomen.”

Aangezien we recent de onderhandelingen hebben afgerond en alle plannen voor de komende jaren in een kersvers coalitieakkoord zijn opgenomen, bespraken we afgelopen donderdag een beleidsarme Voorjaarsnota. De nieuwe plannen en ambities zullen in de begroting in november voor het eerste zijn terug te zien. Als grootste partij hebben we de leiding mogen nemen tijdens het formatieproces en hebben we ons stempel kunnen drukken op het coalitieakkoord. Het paste de VVD daarom om tijdens deze algemene beschouwingen een bescheiden rol te pakken. Goed luisteren naar de eventuele aanvullingen of aanpassingen van de oppositie.

Als VVD wilden we met name benadrukken dat we afgelopen periode hebben gebouwd aan een krachtige nieuwe gemeente (sinds 2019 zijn we gefuseerd en vormen we een nieuwe gemeente). De komende periode staan in het teken van bouwen aan toekomstbestendige groei, want onze gemeente gaat groeien!

Onze belangrijkste punten deze algemene beschouwingen:

·       Door solide financieel beleid van de afgelopen jaren valt er iets te kiezen de komende periode; Er is ruimte voor o.a. investeringen in groen, het bouwen van woningen, schoolgebouwen en extra fietspaden;

·       Afschaffen van de hondenbelasting per 1 jan 2024 en al te anticiperen op het wegvallen van die inkomsten in 2023;

·       Onze inwoners en ondernemers bedanken voor hun weerbaarheid en inzet waarmee we samen de Coronapandemie zijn doorgekomen en veel vluchtelingen uit Oekraïne kunnen opvangen; we hebben hartverwarmende initiatieven gezien. De aanpak van crises vraagt om een sterke overheid, een sterke gemeente, maar die kan het niet alleen. Iedereen heeft de verantwoordelijkheid een steentje bij te dragen en naar elkaar om te kijken. Wij prijzen ons gelukkig met heel veel inwoners en ondernemers die deze verantwoordelijkheid nemen.

Aanvullingen die we van de oppositie en coalitiepartijen hebben gesteund:

·      Afschaffen hondenbelasting;

·      Sessie plannen om het gesprek aan te gaan over “de brede welvaart”. Hoe kunnen we sturen op meer dan alleen economische groei;

·      Organiseren van reflectie op het formatieproces en eventuele verbeteringen, suggesties met elkaar bespreken;

·      Oproep aan het college om met woonwagenbeleid te komen;

·      Diverse moties die aanbevelingen doen om de informatiewaarde van de financiële stukken te verbeteren;

·      Oproep aan het college om meer in te zetten op het stimuleren en faciliteren van emissie loos bouwverkeer door slimme afspraken te maken en kennis te delen;

·      Oproep aan het college om “street art” mogelijk te maken in Hoofddorp Centrum.