Ruimte maken begint met ruim denken

De gemeente en ondernemers zijn aan de slag gegaan met onze raadsbreed gesteunde motie “Maak Ruimte met Ruimte”. Raadslid Trudie van ‘t Hull-Bettink van onze fractie is kritisch op de aangekondigde aanpak en bevraagt het college.

De schriftelijke vragen beginnen met de volgende inleiding: "Met interesse hebben wij kennisgenomen van de brief dd 5 april 2022 naar aanleiding van de op 30 september 2021 door de raad aangenomen motie “Maak Ruimte met Ruimte”.

U geeft in uw reactie aan kansen te zien in het meervoudig gebruik van locaties, maar dat de maatschappelijke winst groter is dan daadwerkelijk winst in vierkante meters. Daarnaast trechtert u de mogelijkheden voor meervoudig gebruik aan de hand van een deskresearch, bestaande regelgeving en marktconsultatie.
Aan de hand van dit onderzoek wordt een pilot gebied aangewezen met daarin volgens dit onderzoek meest kansrijke vorm van meervoudig gebruik: shortstay.

De motie “Maak Ruimte met Ruimte” riep nadrukkelijk op om ruimte in regelgeving te onderzoeken en hoe en waar Ruimte met Ruimte gemaakt kan worden samen met marktpartijen. In uw brief gaat u niet alleen in op waar meervoudig gebruik toegepast zou kunnen worden, maar stelt u ook voorwaarden op wat voor manier ruimte gecreëerd kan worden. Ook worden eventuele belemmeringen in kaart gebracht en op deze manier kansrijkheid van soorten mengbare functies bepaalt. Wij hadden liever gezien dat de uitkomst een pilot gebied aanwees waar geëxperimenteerd wordt met het toestaan van ruimte in regelgeving en aan de hand daarvan te bezien wat voor vraag op de gemeente afkomt en hoe dit gefaciliteerd kan worden."

Daarnaast heeft een groep ondernemers uit Haarlemmermeer medio februari een oproep gedaan aan de gemeente mede naar aanleiding van de motie “Maak ruimte met ruimte”. In het onderzoek wordt hiernaar verwezen.

Om daadwerkelijk ruimte te maken, erkent het college terecht dat dat niet zomaar gebeurt. De gemeente is echter niet degene die (alleen) oplossingen hoeft te bedenken, zij heeft wel een faciliterende rol. Daar hebben wij onze lokale ondernemers, degenen met de initiatieven, bij nodig.

Uit het artikel in het HD: "Van ’t Hull wil van B en W weten wat er met die uitgestoken hand van de groep ondernemers is gedaan. Ook vraagt ze wat de uitgangspunten zijn voor verdere stappen bij de gemeente en roept nog maar eens op om in de geest van de motie te handelen. ,,Je krijgt niet alles in één keer, maar ik ga door tot ik het heb’’, zegt ze."

Lees het volledige artikel van het Haarlems Dagblad hier.

Lees hier de schriftelijke vragen aan het college.