start Formatie

Na de eerste verkennende gesprekken heeft (in)formateur Pieter Litjens vervolggesprekken gevoerd met GroenLinks, D66, HAP, CDA, PvdA en VVD. Op basis van de gesprekken die hij heeft gevoerd, adviseert Litjens in eerste instantie dat CDA, HAP, D66 en VVD met elkaar moeten proberen om tot een coalitie in Haarlemmermeer te komen.

De gesprekken met PvdA en GroenLinks waren zeker constructief benadrukt hij in zijn advies. De inhoudelijke verschillen tussen de andere vier partijen zijn aanwezig, maar zijn minder groot dan de inhoudelijke verschillen met Groen Links en de PvdA. Daarnaast wordt hiermee gehoor gegeven aan de wens om partijen die een positief resultaat geboekt hebben bij de verkiezingen aan tafel te hebben (dat geldt zowel voor D66 als de VVD) en wordt tegelijkertijd recht gedaan aan de positief ervaren samenwerking met de partijen uit de vorige periode.

Lijstrekker Jurgen Nobel van de VVD neemt het advies van Litjens ter harte. Hij zal de formateur vragen om D66, CDA en HAP uit te nodigen om op de inhoud verder in gesprek te gaan en hopelijk snel tot een nieuw coalitieakkoord te komen. Nobel geeft aan dat het proces van informeren wat langer heeft geduurd omdat de partijen waar Litjens mee heeft gesproken volgens hem stuk voor stuk constructief het gesprek aangingen en er geen grote breekpunten op tafel zijn gelegd.

Nobel zegt daarover “Het was niet eenvoudig om na de eerste gesprekken direct de knoop door te hakken. Daarom hebben we Pieter Litjens als (in)formateur gevraagd een aantal extra gesprekken te voeren. Het liefst hadden we direct na de verkiezingen met drie partijen om tafel gezeten maar we hechten in dit geval meer waarde aan zorgvuldigheid dan snelheid.”