Reactie VVD Haarlemmermeer op voorstel bezuinigingen

Afgelopen donderdag vond het tweede gesprek plaats met het college over de noodzaak om te bezuinigen. Tijdens het eerste gesprek konden we als raad meegeven wat voor ons belangrijk is en waar eventuele bezuinigingen gevonden zouden kunnen worden en waar niet. Dit tweede gesprek ging over het voorstel dat het college heeft gedaan om ruim 13 mln te bezuinigen de komende jaren. De VVD voorziet dat het we met dit voorstel stevig maar wendbaar door de financieel moeilijke tijden heen komen. De VVD is blij dat de grootste ambitie van dit college; het bouwen van betaalbare woningen, overeind is gebleven. Bovendien is ingezet op zo min mogelijk lastenverzwaring voor onze ondernemers en inwoners. We kijken wel kritisch naar de voorgestelde bezuinigingen op veiligheid, sport en parkeren in Hoofddorp Centrum.

Het voorstel van bezuinigingen vinden wij stevig omdat moeilijke, maar noodzakelijke keuzes niet uit de weg zijn gegaan.

Met dit voorstel blijven we ook wendbaar omdat de grootste bezuinigingen pas in 2024 en 2025 zijn ingepland. Met een nieuwe kabinetsformatie op komst, is het nog onzeker hoeveel geld er vanuit het Rijk naar de gemeentes zal komen. De verwachting is dat er meer geld naar gemeenten zal komen aangezien de grootste tekorten worden veroorzaakt door de verplichte uitvoering van taken die door het Rijk aan de gemeente zijn overgedragen (Jeudzorg en de WMO). Inmiddels blijkt dat het Rijk te weinig geld geeft aan gemeenten om deze taken uit te voeren. Eventuele extra inkomsten vanuit het Rijk kunnen leiden tot het verminderen van de geplande bezuinigingen.  Doordat de meeste bezuinigingen pas in 2024-2025 zijn gepland, blijven we wendbaar en kunnen we ons aanpassen aan een eventueel nieuwe financiële situatie.

Wat voor de VVD belangrijk is, is dat de ambitie van dit college om betaalbare woningen te bouwen, overeind blijft. De woningnood is groot. In het huidige voorstel blijft die ambitie overeind. Bovendien zet het college in op zo min mogelijk lastenverzwaring voor onze inwoners en ondernemers.

We hebben ook punten van kritiek:

Minder uitgeven aan veiligheid vinden wij een slecht idee en we vragen ons ook af of het reëel is. We kampen nu al met een tekort aan capaciteit, daar hebben we zelfs een brief voor naar de minister gestuurd. We zien een zorgelijke toename van geweld op straat en ondermijning dus wat de VVD betreft blijft investeren in veiligheid noodzakelijk. Alleen in een veilige gemeente blijft het goed opgroeien en fijn wonen.

Ons tweede punt van kritiek heeft betrekking op de verhoging van de parkeertarieven en een vermindering van parkeerplaatsen in het centrum van Hoofddorp. We realiseren ons dat bij de opgave die we hebben, pijnlijke keuzes onvermijdelijk zijn, maar deze keuze roept veel vraagtekens bij ons op. Als de keuze wordt gemaakt om minder parkeerplaatsen voor auto’s in het centrum te realiseren, moet het college de VVD echt kunnen overtuigen dat dit geen nadelige gevolgen heeft voor de ondernemers in het centrum en voor onze inwoners. Het moet klip en klaar duidelijk worden dat er alternatieven worden geboden voor die parkeerplekken, zoals bijvoorbeeld voldoende fietsparkeerplekken en het moet klip en klaar zijn dat deze plannen geen gevolgen hebben voor het aantal bezoekers van centrum. Die goede bereikbaarheid en lage parkeertarieven vormen nu een belangrijk argument voor mensen om naar Hoofddorp te komen. Dus voor de VVD moet het college met een betere onderbouwing komen, met daarbij een duidelijk scenario van de effecten van het voorstel om de parkeertarieven in het centrum te verhogen en de parkeerplaatsen te verminderen. En die onderbouwing willen wij krijgen voordat deze bezuiniging verwerkt wordt in de volgende begroting.

Tot slot hebben we vragen bij de voorgestelde bezuiniging op sport. Bewegen, sporten en een gezonde levensstijl vinden wij belangrijk!  De uitwerking van de voorgestelde bezuiniging zou een vermindering van Rijksbijdragen tot gevolg hebben. Had het college dit niet kunnen voorzien? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wij willen graag meer uitleg over deze bezuiniging en ook over de wijze van communiceren naar Sportservice.