Toezegging overzicht aanpak jeugdoverlast

De Haarlemmermeerse VVD heeft eerder de burgemeester gevraagd om een duidelijk overzicht van de plaatsen in onze gemeente waar sprake is van jeugdoverlast en van de aanpak daarvan. Deze week ontvingen wij een uitgebreide brief met de gevraagd informatie (zie bijgevoegd). Deze week bespraken wij de aangepaste APV (Algemene Plaatselijke Verordening) en ook daarbij heeft de Haarlemmermeerse VVD opgeroepen om nog meer in te zetten om het ontstaan van een straatcultuur, van verruwing en van intimidatie en geweld op straat tegen te gaan.

"Uit de brief van de burgemeester blijkt dat duidelijk in beeld is waar sprake is van jeugdoverlast in onze gemeente en hoe er wordt samengewerkt om dat tegen te gaan." Aldus fractievoorzitter Beryl van Straten. "Wat ook belangrijk is voor ons is dat we teruglezen dat ook ouders op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken."

De Haarlemmermeerse VVD heeft nog enkele suggesties gedaan aan de burgemeester:

• Geef meer aandacht aan de mogelijkheid om intimidatie op straat of overlast te melden. Er is een meldpunt voor en dat mag meer bekendheid krijgen.(https://haarlemmermeergemeente.nl/jeugdoverlast) Mensen die slachtoffer zijn van intimidatie of andere vormen van onwenselijk gedrag op straat hebben behoefte aan een punt waar zij terecht kunnen met hun verhaal. De burgemeester zegt toe nog meer aandacht te geven aan het meldpunt maar benadrukt ook dat indien er sprake is van strafbare feiten er toch echt het best bij de politie een melding kan worden gedaan, eventueel anoniem;
  • Bekijk ook of we door de inrichting van de openbare ruimte in onze gemeente ongewenst of crimineel gedrag kunnen voorkomen, zoals tunneltjes verlichten, meer zicht op bepaalde plaatsen mogelijk maken etc. De Burgemeester gaat hier met de verantwoordelijke wethouder naar kijken. Die toezegging hebben we genoteerd;
  • Geef in de YouChoose campagne ook aandacht aan ongewenst en intimiderend gedrag. De burgemeester gaf aan dit niet in de YouChoose te doen, die is echt bedoeld om messen bezit en drugsgebruik tegen te gaan, maar samen met de wethouder jeugdzaken, blijft zij de jeugdoverlast aanpakken en samenwerken om deze te voorkomen.

Als Haarlemmermeerse VVD blijven wij inzetten op de veiligheid in onze gemeente en blijven we vragen om een duidelijke aanpak en blijven we komen met suggesties. Iedereen moet in Haarlemmermeer veilig over straat kunnen, zowel overdag als 's nachts!