Walk ’n Talk Economics met Louis van de Wiel: Over Haarlemmermeer als belangrijk knooppunt in behandeling van kanker

Waarom kiezen bedrijven voor Haarlemmermeer? De combinatie van hoog opgeleide mensen, goed wonen en logistieke mogelijkheden zijn ook voor Louis van de Wiel van Kite grote pluspunten voor Haarlemmermeer als vestigingslocatie.

Met de serie Walk ’n Talk Economics hebben we al ondernemers uit uiteenlopende branches gesproken. (Zie #walkntalkeconomics op social media of op onze website). Wil jij ook graag over je bedrijf vertellen en hoe afgelopen jaar voor jou in de coronacrisis is geweest? We horen het graag en laten het ook graag zien. Je kunt hier over contact opnemen met onze woordvoerder economische zaken Trudie van ’t Hull-Bettink.

Dat geeft ons niet alleen de kans om in deze bijzondere tijd in contact te blijven, maar zo komen we ook meer te weten over wat voor bedrijven er wel niet allemaal zijn in Haarlemmermeer. Bovendien kunnen dat ook bedrijven zijn, die je niet zomaar even toevallig op een businessborrel tegenkomt.

Wanneer ik aan Haarlemmermeer denk, zie ik een gemeente voor me waar de mogelijkheden oneindig zijn. Wij Haarlemmermeerders zijn van oudsher in staat om van niets, íets te maken. Vanaf de drooglegging van de polder hebben zich hier mensen gevestigd met een enorme ondernemerszin. Dat zien we terug in een economie die jaren als sterkste lokale economie van Nederland gold. Tot de coronacrisis…

Dat doet je beseffen hoe kwetsbaar onze gezondheid is en wat voor impact het heeft wanneer onze gezondheid in gevaar is. De effecten van een pandemie geven een nog grotere kwetsbaarheid omdat de gehele mensheid tegelijkertijd risico loopt.

Voor Vice President Operations & Site Head van Kite, Louis van de Wiel, is dit besef dagelijkse praktijk. Kite is een onderdeel van Gilead Sciences en houdt zich bezig met de ontwikkeling van innovatieve behandelingen voor bepaalde vormen van kanker. Sinds een jaar is het bedrijf in een nieuw pand gevestigd op bedrijvenpark De Hoek en vanuit daar voorziet Kite, Europese patiënten van celtherapie. Dit is een eenmalige, geïndividualiseerde therapie die op maat wordt ontwikkeld. Afweercellen uit het bloed van de patiënt worden afgenomen en zo bewerkt dat ze na terugplaatsing bij dezelfde persoon kankercellen kunnen herkennen en aanvallen. Een knap staaltje technologie dat nu ook zijn plek heeft gevonden in Haarlemmermeer.

Waarom dan Haarlemmermeer? Waarom kiest zo een bedrijf van alle mogelijke plaatsen in Europa dan specifiek voor onze gemeente? Wij weten wel wat voor gemeente we zijn en wat we te bieden hebben, maar hoe vindt zo een bedrijf als Kite ons? Louis noemt eigenlijk als eerste het goede contact met de gemeente Haarlemmermeer bij het zoeken naar mogelijkheden voor vestiging. In Haarlemmermeer vestigen betekent dat je kiest voor een plek waar hoogopgeleide mensen beschikbaar zijn door aanwezigheid van universiteiten in de omgeving en mogelijkheid om te wonen, maar ook de logistiek mogelijkheden zijn zeer belangrijk.

Logistiek is van cruciaal belang bij celtherapie. De aanwezigheid van luchthaven Schiphol heeft dan ook een belangrijke rol gespeeld bij de vestigingskeuze. Patiënten die in aanmerking komen voor celtherapie zijn verspreid over heel Europa. Een snelle verbinding is erg belangrijk, want tussen bloedafname bij patiënten in het ziekenhuis en de start van het bewerkingsproces door Kite, mag maximaal 72 uur zitten, anders gaat het materiaal mogelijk verloren. De T-cellen worden vanuit het ziekenhuis naar de faciliteit van Kite in Hoofddorp zijn gebracht, waar ze worden bewerkt tot CAR T-cellen om vervolgens weer terug te worden gebracht naar dezelfde patiënt om via een infuus in het ziekenhuis te worden toegediend. En dat moet ook weer binnen een bepaalde tijd gebeuren. Na toediening kunnen de CAR T-cellen de kankercellen in het bloed van de patiënt herkennen en aanvallen. Omdat de mensen die deze therapie krijgen erg ziek zijn en niet veel tijd meer hebben, is goede logistiek dus van levensbelang.

Ik vertel Louis over mijn raadswerk en de portefeuilles die ik onder mijn hoede heb. Zo ook de energietransitie. Louis haakt daar meteen op in. Naast goede logistiek is ook energievoorziening eveneens van groot belang. Ons mantra als Haarlemmermeerse VVD bij de energietransitie is dat deze haalbaar, betaalbaar en betrouwbaar moet zijn. Voor Kite is betrouwbaarheid zeer belangrijk. Hij vertelt over de miljoeneninvestering die zij hebben gedaan bij betreding van het huidige pand, waarbij het dak geschikt gemaakt is voor zonnepanelen, maar hij laat ook zien waar de noodaggregaten zich bevinden. Stroomuitval is uit den boze en kan letterlijk levens kosten. Kost wat het kost: de stroom moet beschikbaar blijven om de continue productie te garanderen .”

Het gebouw waar na Corona zo’n 600 mensen hun werkplek vinden, is geschikt voor wel zo’n 900 medewerkers. Van de Wiel en Kite zetten in op groei om uiteindelijk nog meer Europese patiënten van celtherapie te voorzien. De groei die ze willen doormaken hangt ook samen met de energietransitie en het electriciteitstekort waar we in Haarlemmermeer mee kampen. Voor de benodigde uitbreiding van de activiteiten van Kite, is extra energie nodig en dat is er niet op dit moment.
Er moet een extra transformatorstation komen, niet alleen om de betrouwbaarheid van elektriciteit levering voor onze huidige inwoners en bedrijven te garanderen, maar ook om de behoefte van energie in de toekomst te kunnen faciliteren. Zelf doet Kite er alles aan om zoveel mogelijk energie te produceren, maar ook hier is samenwerking met de gemeente noodzakelijk.

De coronacrisis is ook aan Kite niet onopgemerkt voorbijgegaan. De hele wereld is zich bewuster geworden van de noodzakelijkheid van goede hygiëne en de materialen die hiervoor nodig zijn. Essentiele materialen die onderdeel zijn van de productie van Kite, zijn hiermee ook schaarser geworden. Om hier mee om te gaan, is er nu een extra geavanceerd voorraadsysteem om ervoor te zorgen dat alle benodigde materialen er zijn, om te voorkomen dat productie stagneert. Het personeel van Kite dat niet primair voor het productieproces aanwezig hoeft te zijn, werkt thuis en de mensen die wel op kantoor zijn worden gescreend op coronasymptomen. Uiteraard heel geavanceerd en digitaal. Dit mocht ik zelf even ervaren voordat ik m’n interview met Louis startte. Een computer stelde me vragen, die ik mondeling moest beantwoorden. Niets aanraken uiteraard. Aan het einde van deze procedure vertelde de computer mij m’n temperatuur en kreeg ik een groen scherm: ik was goedgekeurd om het interview te kunnen starten. (Wel enigszins verbaasd want het was mij een raadsel hoe die computer mijn temperatuur had gemeten, maar hij klopte wel).

Enerverende tijden dus voor Kite. De coronacrisis en de beschikbaarheid van het logistieke netwerk via Schiphol, de energiebehoefte; zomaar een paar uitdagingen waar Kite voor staat. Voor mij als raadslid nog maar eens het besef hoe belangrijk beslissingen op lokaal niveau zijn en het belang daarvan te benadrukken op landelijk politiek niveau.

Foto's Arjen Schippers