Cultuur is voer voor de ziel

Deze evaluatie en actualisatie op ons Cultuurbeleid geeft een goed inzicht over de stand van zaken op dit moment. Fijn dat ook de Corona effecten – voor zover mogelijk – zijn meegenomen. De VVD fractie stipt een een aantal punten aan die wat ons betreft belangrijk zijn.

Deze evaluatie en actualisatie op ons Cultuurbeleid geeft een goed inzicht over de stand van zaken op dit moment. Fijn dat ook de Corona effecten – voor zover mogelijk – zijn meegenomen. Ik wil namens de VVD fractie een aantal punten aanstippen die wat ons betreft belangrijk zijn.

Cultuur vernieuwt en innoveert en meandert met de tijdgeest mee. Dat is goed te zien in alle innovatieve manieren die bedacht zijn om in een periode dat bijna niets kan, toch door te kunnen gaan. Zoals bijvoorbeeld de toepassing van blended learning; de combinatie van e-learning en samenspel. Hiermee is een groter publiek bereikt dan via de reguliere weg. Het is van cruciaal belang om kinderen al jong te laten kennis maken met alle vormen van creativiteit en cultuur. Zo wordt dat wellicht ook buiten schooltijd een hobby die een belangrijke tijdbesteding kan zijn. In plaats van op straat hangen….

Het is goed om te lezen dat er meer belangstelling is van jongeren en het past ook bij deze tijd om meer online aan te bieden.

De bovenregionale samenwerking op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed is belangrijk. Zo bevorderen we de zichtbaarheid, verhogen de bezoekersaantallen en het verbetert de toegankelijkheid.

Het profileren van onze eigen poldergeschiedenis in de MRA is een belangrijk punt van aanpak. Het verhaal van Haarlemmermeer is prachtig verpakt waarbij de Ringvaart de zilveren strik vormt.

Ik heb al eens eerder gezegd in een bijdrage dat we moeten blijven werken aan een Toekomstbestendig Verleden.

Zo wordt het Cruquius museum verbouwd en vernieuwd en zijn er net twee nieuwe zuigerkleppen geplaatst zodat het gemaal weer werkt. Samen met de andere musea, PARK21, de 152 kunstobjecten en 136 monumenten valt er genoeg te beleven. Laten we dat zoveel mogelijk en overal onder de aandacht brengen.

Wat de VVD betreft blijft Cultureel ondernemerschap extra stimulans nodig hebben. Die stimulans valt enerzijds te vinden in het verbeteren van de communicatie tussen de afdelingen binnen de gemeente zodat ondernemers niet tegen muren aanlopen, waardoor ze uiteindelijk stoppen met het uitwerken van hun – vaak zeer creatieve en welkome – ideeën. De VVD fractie is erg benieuwd naar de vorderingen  van de analyse en de inventarisatie op dit gebied en welke regels en drempels wij kunnen wegnemen om het makkelijker te maken. Hoe meer commerciële inkomsten er zijn, des te minder afhankelijk de culturele sector is van subsidie.

Om dat te bereiken zou er meer samengewerkt moet worden tussen cultureel ondernemers. Zo kunnen de ondernemers die subsidie ontvangen leren van de particuliere initiatieven. Met antwoorden op vragen als: Hoe houden zij wel de eigen broek op?  Welke kansen en uitdagingen zijn er en hoe pakken zij die aan? Wat de VVD betreft zouden er concretere werkbare afspraken gemaakt kunnen worden over het genereren van inkomsten. Meer zoeken naar sponsoring bijvoorbeeld, hoewel wij beseffen dat dat zeker niet makkelijk is. Nu is focus belangrijk; niet versnipperen en concurreren maar samenwerken.

Er wordt op veel punten een regierol gevraagd van het Cultuurgebouw. Ik vraag me af of dat gaat lukken na deze moeilijke periode waarin nauwelijks inkomsten zijn geweest.

Een positief aandachtspunt voor cultureel ondernemers is dat de zogenaamde BVM in de maak is, een nieuwe status voor Nederlandse bedrijven die ondernemen met een sociaal of maatschappelijk doel. De beoogde BVm-wet schept waarborgen voor de winstbestemming en verslaglegging over de maatschappelijke impact. Met deze opzet stimuleert het kabinet het maatschappelijk ondernemerschap met het behoud van een gelijk speelveld.

Tot slot voorzitter; We hebben het met elkaar vaak over de vraag; Wat voor gemeente willen we zijn? Cultuur bepaalt mede de identiteit van een gemeente en verhoogt de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat en de sociaal economische structuur.

Het is voer voor de ziel. Dat gemis hebben we allemaal ervaren in het afgelopen jaar.