Financieel zwaar weer op komst, VVD: we moeten minder uitgeven.

Afgelopen donderdag vond het eerste debat plaats over hoe we omgaan met de financiële tegenvallers die ons te wachten staan. De VVD is duidelijk: we moeten minder gaan uitgeven. Wil je weten waar we mogelijkheden zien voor besparingen en wil je weten welke ambities wat ons betreft overeind blijven....lees dan verder.

De VVD kiest nadrukkelijk voor besparingen om de te verwachten financiële tekorten op te lossen.

Wat een bijzondere raadsperiode is dit nu al! De ene bijzondere situatie na de andere bijzondere situatie moeten wij samen het hoofd bieden. Sinds vorig jaar werken we er hard aan om zo goed mogelijk door een pandemie heen te komen en sinds enkele maanden weten we dat we er nog een uitdaging bij hebben: een financiële uitdaging.

Willen we ons huishoudboekje op orde willen houden, dan zullen we met elkaar moeilijke keuzes moeten maken want voor de komende jaren ziet ons huishoudboekje er niet goed uit. De prognoses laten zien dat we dan meer gaan uitgeven dan dat er binnenkomt. Niks doen is geen optie. Voor de VVD is het niet alleen belangrijk dat de uitgaven en de inkomsten in evenwicht zijn. Werken aan toekomstperspectief blijft ook in financieel zware tijden voor ons noodzakelijk. Dat betekent dat er nog ruimte moet blijven om te sparen voor tegenvallers en te kunnen investeren voor de toekomst. De VVD wil blijven inzetten op vooruitgang, op verbetering. Dat mogen inwoners van ons verwachten.

Voor een VVD’er biedt elke uitdaging ook kansen. De kans om nog eens kritisch te kijken of wat je doet wel zo effectief is, of je daarmee wel je doelen bereikt. De kans om nog eens aan elkaar uit te spreken welke prioriteiten wij zien voor onze gemeente. De kans om met elkaar een helder en transparant gesprek te voeren over de rol van de gemeente. Waar moet de gemeente een rol pakken, en wat kunnen mensen zelf, wat willen mensen zelf regelen of oppakken. Dat gesprek gaan we nu en de komende maanden met elkaar aan en daar verheugen wij ons als VVD op.

Een goed gesprek begint altijd met luisteren. Luisteren naar wat de verschillende partijen belangrijk vinden. Vervolgens ga je dan op zoek naar de overeenkomsten, de punten waarop je elkaar snel kan vinden en het snel eens kan worden. Ik spreek in ieder geval hier de wens uit dat we vanavond veel punten horen waarop we elkaar kunnen vinden. Dat maakt de opdracht voor het college, dat uiteindelijk met een voorstel moet komen, makkelijker. Toch ben ik ook realist en weet ik ook dat we ook op veel punten van mening zullen verschillen, we hebben immers allemaal onze eigen idealen. En die idealen vormen het ijkpunt voor ons kompas. Als je door financieel slecht weer gaat, is een kompas nodig. Zo’n kompas geeft richting aan de zoektocht naar besparingen. De goede luisteraar heeft inmiddels al één heel belangrijk uitgangspunt van ons kompas gehoord; we moeten op zoek naar besparingen.

Voor de VVD is het niet leuk, maar wel simpel: als je thuis geld tekort komt, kan je 2 dingen doen; 1) Je kan naar je baas gaan en een hoger salaris vragen, je gaat je inkomsten verhogen of 2) Je gaat kijken welke uitgaven misschien niet echt nodig zijn of welke uitgaven veel hoger zijn in vergelijking met andere gezinnen/personen. Als we de vergelijking doortrekken naar de gemeente dan is het Rijk onze werkgever en kan ik u meegeven dat de lobby is gestart om die salarisverhoging te krijgen; om het gemeentefonds te verhogen. Iedereen weet dat er nu een nieuwe kabinetsformatie plaatsvindt, dus dat zal nog even duren voordat we zicht hebben op een mogelijk verhoging van het gemeentefonds.

De gemeente heeft nog een extra bevoegdheid om de inkomsten te verhogen. Een bevoegdheid die wij als eenvoudige burger niet hebben, namelijk inwoners en bedrijven extra belasting laten betalen. Nou wordt de VVD NOOIT enthousiast van belastingverhoging maar in een tijd dat inwoners en bedrijven financieel al ZOVEEL voor hun kiezen krijgen, door de pandemie, vinden wij dat geen verstandige oplossing, en dan zeg ik dat heel eufemistisch.

Dus… we zullen aan de slag moeten met het vinden van besparingen.

Ons kompas dat we gebruiken bij het zoeken naar besparingen heeft 4 heldere uitgangspunten:

1.     Er moet eerst gekeken worden naar de beleidsterreinen waar een budgetoverschrijding plaats vindt of zal plaatsvinden; in dat beleidsterrein moet als eerste gezocht worden naar een besparing. In ons geval is dat het sociaal domein;

2.     Er moet binnen de eigen gemeentelijke organisatie gekeken worden of er besparingen mogelijk zijn of dat er efficiënter gewerkt kan worden. Overheden blijken daar moeite mee te hebben, las ik laatst in het VNG tijdschrift. Maar dat kan geen excuus meer zijn. Bovendien moeten we wat de VVD betreft ook nog eens goed kijken of we ons beperken tot onze wettelijke taken. Alles wat we extra doen is een zoekrichting voor besparingen wat ons betreft.

3.     Een zoekrichting is ook de vergelijking van onze uitgaven met anderen gemeenten. Dus waar we in vergelijking veel meer uitgeven dan andere gemeenten, daar zijn mogelijk besparingen te vinden;

4.     De effectiviteit van onze uitgaven vormt ook een belangrijke zoekrichting wat de VVD betreft; hoe effectief zijn de uitgaven die we doen. Behalen we ons doel daarmee? We hebben deze raadsperiode met elkaar geconstateerd dat we daar in veel gevallen onvoldoende zicht op hebben dus de route die we met elkaar zijn ingeslagen om betere financiële informatie te krijgen, zal volgens ons ook zicht gaan bieden op mogelijke besparingen.

Ons kompas biedt heldere en stabiele uitgangspunten om ons door financieel zwaar weer te leiden en richting te geven.

In de zoektocht naar besparingen blijven enkele ambities voor de VVD overeind staan. Ik gaf al eerder aan, werken aan toekomstperspectief blijft belangrijk voor de VVD. De 5 ambities die overeind blijven staan zijn wat de VVD betreft: de ambitie om:

·      De woningnood te verlichten, dus bouwen, bouwen, bouwen blijft voor de komende jaren onze inzet;

·      In het verlengde hiervan: zorgen voor een goede bereikbaarheid in onze gemeente, ook om te kunnen bouwen is dit nodig, eerst bewegen dan bouwen;

·      Werk is nog altijd het beste sociale vangnet dus wij willen tot de economisch sterkste regio’s van het land blijven horen;

·      Een vierde belangrijke ambitie voor ons is: een veilige en schone woonomgeving;

·      En in het kader van het behoud van toekomstperspectief zullen wij ook blijven inzetten op een betaalbare en betrouwbare energietransitie.

Kortom voor de VVD is dit het kompas dat duidelijke zoekrichtingen geeft voor besparingen maar ook duidelijk aangeeft welke ambities overeind blijven staan zodat als we, zodra we het slechte financiële weer zijn doorgekomen, het zonnetje weer gaat schijnen en we ondertussen door kunnen bouwen in en aan Haarlemmermeer.

Met dit kompas kan het college wat de VVD betreft aan de slag.  De VVD verwacht dan ook op 10 juni verder in gesprek te kunnen gaan over de meer concrete plannen van het