Walk ’n Talk Economics met Marsha van der Klei over creativiteit, durf en nieuwe kansen

Met fantastisch mooi en fris lenteweer, maar een nog steeds aanhoudende coronacrisis, is het tijd om Walk ’n Talk Economics te vervolgen. In september zijn we hier mee gestart en we hebben al een aantal mooie ondernemers kunnen spreken over hoe het met hen gaat en hoe zij kijken richting de toekomst.

We hebben al ondernemers uit verschillende branches gesproken. Een bedrijf uit de bouwsector, IT, een datacenter in de digital mainport, een bedrijf dat zich bezighoudt met duurzame innovatie, een kledingwinkel en de centermanager van het nieuwste winkelcentrum in Haarlemmermeer. (Zie de #walkntalkeconomics op social media of op onze website

 

Ik sprak Marsha al even kort in september en haar onderneming is al een bijzonder verhaal op zich, maar de manier waarop de coronacrisis haar creativiteit op de proef heeft gesteld al helemaal.

 

Het bedrijf, PPPi Vormevents is nu 1,5 jaar onder leiding van Marsha. Het is gevestigd op industrieterrein Haarlemmermeer-Zuid in Nieuw-Vennep. Met opslag op meerdere locaties binnen en nabij Haarlemmermeer en Marsha zelf woonachtig in de gemeente Haarlemmermeer is ze met recht een lokale ondernemer. Welgeteld een half jaar had ze om het bedrijf dat 40 jaar door haar vader Alex van der Klei gerund was, voor te bereiden op de toekomst. Uiteraard niet wetende dat die nabije toekomst een allesomvattende pandemie in petto had. 
De laatste jaren onder leiding van haar vader kwam het bedrijf in een rustiger vaarwater. Tijdens de ziekte van haar vader stond Marsha haar vader al wel bij, maar in verband met een baan en 1-ouder-gezin toen nog met enige afstand. Een enorme uitdaging om het familiebedrijf over te nemen. Met moed en creativiteit als ingrediënten in haar karakter durfde Marsha het wel aan. 


PPPi Vormevents heeft een hoop potentieel in huis. Met Marsha aan het roer was het eerste half jaar navigeren naar een nieuwe toekomst. Op de vraag waar ze zich op zouden moeten richten van “de jongens”, zoals Marsha haar medewerkers trots noemt, gaf zij aan zich graag te richten op wat in het vaarwater komt en dan te kijken hoe ze als bedrijf daarop kunnen inspelen. Hoe noodzakelijk deze houding is geweest bleek in maart 2020 wel.

 

Gefocussed op een nieuwe internationale klant waarvoor Marsha ook maar even een wintersportvakantie had laten schieten, gooide corona roet in het eten. 
Toen ook nog een grote order van een klant uit de toerismebranche een opdracht cancelde, waardoor zij met plexiglas speciaal bestemd voor displays voor dit bedrijf op voorraad bleven zitten, werd kersverse directeur van der Klei maximaal aangesproken op haar creativiteit en durf. Nu zijn “spatschermen” bijna de normaalste zaak van de wereld. PPPi Vormevents was echter 1 van de eersten met kwalitatief hoogwaardige op maatgemaakte klapschermen en spatmaskers. Vanuit noodzaak geboren, maar vasthoudend aan de kwaliteit waar Marsha voor staat. 


“Voor alle grafische marketing- en communicatie oplossingen” is de slogan van dit bedrijf. Daar past veel in. Voorheen wisten klanten PPPi te vinden voor allerlei fysieke uitingen in de vorm van display’s, coroporate magazines en andere op maat gemaakte promotionele uitingen. Aangezien de naaiateliers door het ontbreken van aanvoer van het “normale” werk capaciteit over hadden en om het bedrijf in de kijker te spelen produceerde PPPi Vormevents als ‘promotioneel grapje’ mondkapjes. Een succes!  Dan wel weer de duurzame variant en dan zo dat je er ook probleemloos een hele dag mee kunt lopen. En zelfs aan het theater is gedacht. Het naaiatelier kon ook aan de slag voor het Concertgebouw en Schouwburg de Meerse. “Headrest covers” van PPPi Vormevents zorgen voor een, conform de COVID-19 maatregelen vereiste, placering bij voorstellingen toen het nog kon. 

Hoe leuk het ook is om te zien hoe creatief je kunt zijn in deze omstandigheden kijkt Marsha alweer verder. “Er komen betere tijden, maar het zal anders worden dan het oude normaal”. Ze is bezig met een digitaal project, waar ze nog niet te veel over wil zeggen, maar wel het een en ander heeft besteld. “Of het wat wordt weet ik pas wanneer een en ander samen komt. En als ik het niks vind, dan stop ik er ook weer direct mee: zo ben ik dan ook wel weer.” Een risico, maar zonder risico kan je niet ondernemen. 

Vasthouden aan waar je in gelooft, zorgen voor je medewerkers, mooie producten leveren is wel een beetje de rode draad. “De coronapandemie heeft wellicht op korte termijn roet in het eten gegooid, maar wat je nu ook ziet is dat mensen minder kijken naar alleen maar de goedkoopste optie. Lokaal, persoonlijk, kwalitatief en duurzaam zijn waarden die júist door deze crisis extra belangrijk zijn gebleken.” 

 

Met de eindstreep in zicht lijken deze waarden voor dit bedrijf juist kansen te bieden.