De WMO en Jeugdzorg moeten toekomstbestendig worden gemaakt.

Afgelopen twee weken heeft de gemeenteraad in drie sessie gesproken over de stand van zaken in het Sociaal Domein. Met de oplopende miljoenentekorten in Haarlemmermeer is de noodzaak hoog om in te grijpen.

Voor wat betreft de VVD zijn er geen heilige huisjes en moeten we alle zorg die we in Haarlemmermeer aan onze inwoners geven kritisch tegen het licht houden. Erik Boscher: "We moeten aan de voorkant van alle sociale voorziening keuzes maken, zodat aan de achterkant de echte zorg betaalbaar blijft." Niet alleen om op termijn de financiële tekorten terug te dringen, maar ook om de WMO en Jeugdzorg toekomstbestendig te maken. Erik Boscher van de VVD heeft een aantal concrete maatregelen geopperd richting college en collega raadsfracties:

- Dring de hoeveelheid aan zorgaanbieders en contracten terug. Op dit moment heeft Haarlemmermeer afspraken met meer dan 150 zorgaanbieders. Alleen al de contractonderhandelingen en evaluatiegesprekken slokt een enorme hoeveelheid aan inzet en tijd op.
- Haarlemmermeer heeft in de jeugdhulp gekozen om heel veel zelf als gemeente te doen. Andere gemeenten zoeken meer onderling de samenwerking om bijvoorbeeld zorg in te kopen of te onderhandelen met aanbieders. Wij zouden ook moeten kijken naar meer gemeentelijke samenwerking met name op het gebied van jeugdhulp.
- Werk met een onafhankelijk toegangsteam voor met name de zwaardere jeugdhulp. Haarlemmermeer geeft veel ruimte aan zorgprofessionals om naar eigen inzicht door te verwijzen. Met het inzetten van een toegangsteam voor specifieke zwaardere jeugdhulp kan de gemeente meer grip en controle houden.
- In Haarlemmermeer bieden we een breed scala aan laagdrempelige voorzieningen aan: de sociale basis. Het doel van deze sociale basis is in te zetten op preventie om te voorkomen dat er een zorgvraag ontstaat, zodat de zorg betaalbaar blijft. Op alle vlakken is er in Haarlemmermeer echter een grotere zorgvraag waar te nemen en lijkt deze sociale basis geen dempend affect te hebben. Reden genoeg om scherper te beoordelen wat preventief werkt en wat niet. Daarnaast wil de VVD ook dat wordt bekeken over er sprake is van dubbeling van voorzieningen, bijvoorbeeld in het aanbod van Maatvast en Meerwaarde.

Onze voorstellen zijn uitvoerig besproken in de Raad. Een groot deel van de Raad uitte zich een voorstander om het huidige “Haarlemmermeers model” tegen het licht te houden. Hiermee is een herziening van het “Haarlemmermeers model” een feit.