VVD Haarlemmermeer kiest voor regie in plaats van afwachten in het dossier Inburgering

Donderdag 04 maart stond het initiatief-raadsvoorstel van ons raadslid Mark Achterbergh-Copier ter stemming op de lijst van de gemeenteraad. Het voorstel pleit onder meer voor strengere regels voor de uitvoering van de inburgering, het vasthouden aan de hogere taaleis, strikte handhaving en meer aandacht voor de inburgering van vrouwen. Achterbergh wilde met dit voorstel de regie bij de raad neerleggen in dit belangrijke dossier, in plaats van af te wachten waar het college mee zou komen.

Net als ondermeer in de gemeente Amersfoort, die de nieuwe Wet inburgering per 1 juli al gaat uitvoeren, wilde Achterbergh vooraf heldere kaders aan het college meegeven. “Met debatten over voorstellen kunnen we als raad het college uitdagen om zo dicht mogelijk bij onze wensen uit te komen”, gaf Achterbergh aan tijdens zijn stemverklaring. De Haarlemmermeerse VVD kreeg steun van de ChristenUnie-SGP en EEN Haarlemmermeer. De ChristenUnie-SGP diende zelfs een wijzigingsvoorstel (amendement) in om nog meer aandacht te vragen voor de verhoudingen tussen partners en wat dat betekent voor de inburgering: “de Haarlemmermeerse VVD kon zich goed vinden in het wijzigingsvoorstel van de heer De Vries van de ChristenUnie-SGP. Een integrale aanpak om ook vrouwen goed te laten integreren en daarbij de (mannelijke) partner daarin mee te nemen, is namelijk een goed plan en dit wijzigingsvoorstel roept dit op.”

Het mocht niet baten, zowel het amendement als het voorstel werden door andere fracties in de raad niet gesteund. “Teleurstellend, te meer omdat mijn collega’s hier de regie niet pakken. Zij wachten liever tot het college iets produceert. Ik pak dingen liever actief op als volksvertegenwoordiger. Onze inwoners mogen dat ook van ons als raadslid verwachten: een pro-actieve houding. Niet afwachten dus, maar de regie pakken!“

De woonvisie op de huisvesting van statushouders is ook een belangrijk aspect bij het inburgeringsproces. Zo stelde Achterbergh alternatieve woonvormen voor. “Uiteraard hebben statushouders ook een dak boven hun hoofd nodig, maar dat hoeft niet altijd een permanente sociale huurwoning te zijn, dat kunnen ook tijdelijke woonoplossingen zijn. De automatische voorrang die statushouders kregen hebben we samen met de coalitie al gewijzigd maar Ik denk dat we creatief moeten zijn en een tussenoplossing moeten vinden m.b.v. alternatieve woonvormen, want dit is niet meer houdbaar; het is voor jongeren erg lang wachten op een sociale huurwoning.”

Het college komt begin kwartaal 2 met een raadsvoorstel over de invoering van de Wet inburgering 202X. De Haarlemmermeerse VVD zal hier zonder meer scherp op zijn. Wethouder Rip gaf aan dat hij veel zal overnemen uit te ons voorstel.