Oproep VVD voor nog meer lokaal geluid in de verstedelijkingsstrategie van de MRA

De MRA regio is een samenwerkingsverband tussen verschillende gemeentes waarin met name bovenlokale zaken afgestemd worden. Donderdag bespraken we onze inbreng in de verstedelijkingsstrategie van deze MRA. De VVD riep op voor een sterk lokaal geluid

De VVD is blij met de bespreking van de uitgangspunten van de verstedelijkingsstrategie. Zonder onze pro-actieve collega's Dicky Kerkhoff en Trudie van 't Hull-Bettink en ook onze wethouder Sedee, was deze visie in de MRA vastgesteld zonder dat wij daar als raadsleden iets van konden vinden, zonder enige democratische legitimiteit. "Er lag behoorlijk wat tijdsdruk op de verstedelijkingsstrategie vanuit de MRA. Mede vanuit onze rol in AM raadsleden platform en in de MRA werkgroep van onze raad, hebben Dicky en ik er voor kunnen zorgen dat niet alleen de Raad in Haarlemmermeer nu tijd heeft voor een zorgvuldig proces in deze, maar alle raden in MRA verband. Dit is hoe het zou moeten werken. Lokaal besluiten wat kan, regionaal elkaar versterken", aldus Trudie van ‘t Hull-Bettink.

Voor de VVD is een gezamenlijke visie waarmee we naar het Rijk stappen van belang, omdat met name voor woningbouw en goede bereikbaarheid wij de hulp en samenwerking van het Rijk nodig.

Wij herkennen belangrijke punten in de denkrichtingen van de inbreng in de MRA strategie:

• Ruimte zoeken voor woningbouw binnen de beperkingen van Schiphol;
  • Inzetten op bereikbaarheid: het doortrekken van de NoordZuidlijn naar Hoofddorp;
  • Transitie van glastuinbouw gebieden.

Wat de VVD betreft had het nog lokaler gekund door in de strategie ook onze kernen waar transitie glastuinbouw en ruimte zoeken om te kunnen bouwen, speelt op te nemen, m.n. Rijsenhout. De wethouder heeft toegezegd dat ze daarop in gaat zetten maar in de strategie zullen geen namen van kernen genoemd worden. De VVD zal blijven monitoren wat er nu met deze strategie gaat gebeuren. De genoemde punten moeten wat ons betreft echt opgepakt worden door de MRA en het Rijk. Zijn moeten met deze strategie in de hand actief aan de slag!

Beryl van Straten ""Wij gaan zelf over onze bouwambities, maar we hebben de MRA, de Provincie en het Rijk wel nodig om ze te realiseren".