Een korte situatieschets leert dat Schiphol aan
een aantal taxibedrijven een concessie heeft verleend. Door deze afspraak zijn 10
van de 14 plekken voor het stationsgebouw bestemd zijn voor taxi’s die
aangesloten zijn bij de concessiehouders. De overige vier plekken zijn bestemd
voor de andere taxibedrijven of chauffeurs. Deze chauffeurs hebben geen duur
contract met Schiphol afgesloten en betalen daarom per rit. Om op de overige vier
plekken te kunnen staan, moet aan een aantal spelregels worden voldaan. Denk
hierbij bijvoorbeeld aan voldoende laadruimte.
Taxi
problematiek Schiphol
Op dinsdag 27 september zijn we op het Jan
Dellaertplein gaan kijken. We hebben zowel in de ochtend als in de avond
poolshoogte genomen. In de ochtend was de overlast beperkt maar om zes uur ‘s avonds
slaat de chaos toe. In deze blog delen wij graag onze waarnemingen met jullie
en proberen we mogelijke oplossingen voor de taxi-problematiek te schetsen. Bij
aankomst op Schiphol zijn we door de stationshal gelopen. Op de grond zie je
overal gele pijl-stickers liggen die passagiers wijzen naar de officiële
standplaats buiten. Binnen de stationshal is het ronselen van passagiers
verboden. Zodra je echter de draaideuren door bent en het stationsplein oploopt
ontstaat een maffia-achtige sfeer. Hierbij schieten taxichauffeurs de niets
vermoedende passagier tegemoet. De door Schiphol aangestelde begeleiders lopen tegelijkertijd
op de passagiers af om hen de officiële taxistandplaats te wijzen. De meeste
passagiers geven gehoor aan de aanwijzingen van de begeleiders. Desondanks
ontstaat er voor onze neus een opstootje, dit komt doordat een gedupeerde passagier
zich bemoeit met een situatie waarbij een vrouwelijk passagier wordt benaderd
voor een woekerrit. De chauffeur schiet direct uit z’n vel waarbij agressieve
bewoordingen en handgebaren niet geschuwd worden. Het voorval speelt zich op
ruim 50 meter afstand af. Toch voelt de situatie ook voor ons onveilig en
intimiderend aan. Gelukkig weet een handhaver de situatie te sussen en de
vrouwelijke toerist wordt zichtbaar aangeslagen naar de officiële taxistandplaats begeleid.
Handhaven niet mogelijk
Na afloop van het voorval vragen wij aan de
handhaver welke mogelijkheden hij heeft om de openbare orde en veiligheid te
handhaven. Zijn antwoord is dat hij de hele dag brandweermannetje speelt, maar eigenlijk
niets kan doen om brand te voorkomen. Volgens de handhaver was het voorval wat
wij zagen geen incident op zich, hij spreekt over een tsunami van vergelijkbare
voorvallen. Wij zijn slechts 45 minuten aanwezig geweest maar dit bezoek
onderschrijft de berichtgeving van inwoners dat het Jan Delleartplein als een
onveilige plek wordt ervaren. Gezamenlijk komen wij daarom tot de conclusie dat
de huidige situatie volstrekt onacceptabel is. De eerste ervaring met Nederland
voor bezoekers moet plezierig en gezellig zijn en niet als onprettig en
bedreigend voelen. Volgens de VVD is er geen plek voor maffia-achtige praktijken
op de luchthaven Schiphol, dus moet er een oplossing komen.
Op 13 oktober vergadert de gemeenteraad opnieuw
over dit probleem en wat de VVD betreft moeten alle partijen meedenken over een
oplossing. Bij dit conflict zijn volgens ons 4 partijen betrokken: de
luchthaven Schiphol, de taxibranche, de gemeente Haarlemmermeer en de
landelijke overheid. De VVD-fractie is van mening dat gekeken moet worden naar
directe maatregelen die direct geëffectueerd kunnen worden. Daarnaast zou de APV
(Algemene plaatselijke verordening) aangepast kunnen worden om de handhaving te
versterken. Bovendien zou een TTO (Toegestane taxi Onderneming) afspraak gemaakt
kunnen worden waarmee de problematiek wordt verminderd. De gemeente Amsterdam
heeft dit model toegepast op het Centraal Station, daar is de problematiek nagenoeg
verdwenen. Tot slot vraagt de VVD-fractie zich hardop af hoe liberaal het
concessiemodel van Schiphol en de twee private partijen is. Een vrije markt is
niet alleen een liberaal geluid maar wellicht ook een goede oplossing voor de
huidige taxiproblematiek. Misschien moet de luchthaven Schiphol nog eens kijken
of het huidige concessiemodel nog wel van deze tijd is. Als laatste middel kan de
landelijke overheid de Wet Personen Vervoer wijzigen. Volgens ons duurt een
wetswijziging echter veel te lang. Daarmee lijkt dit geen directe oplossing.