Waar gaat het mis?
Uit een eerder onderzoek van de Rekenkamercommissie (RKC) bleek dat onze gemeente slecht scoort op het naleven van aanvraagtermijnen, de volledigheid van verzoeken en de professionaliteit van de dienstverlening. Hierdoor stranden veel aanvragen al in een vroeg stadium. Dat leidt tot frustratie en onnodige kosten voor ondernemers en inwoners.
Concrete verbeteringen
De VVD pleit voor een actieplan waarin de VVD vijf richtingen wil meegeven:
Monitor afwijzingen van vergunningsaanvragen in eerste lijn, dus de verzoeken die nog in de voorfase zitten;
Zorg voor één contactpersoon en/of zorg voor één portaal voor de aanvrager;
Zorg voor een toegankelijke ICT-omgeving die een lopende procedure inzichtelijk maakt en kan functioneren als één portaal;
Zorg voor meer verwevenheid en afstemming tussen de gemeente en de Omgevingsdienst;
Neem de professionele ruimte voor ambtenaren mee in het Actieplan, waarbij het Rekmanifest vanuit de gemeente Diemen integraal wordt meegenomen.
Daarnaast vraagt de VVD om een duidelijke rolverdeling en betere samenwerking met de Omgevingsdienst (OD). Ook moet worden geëvalueerd of bestaande werkwijzen zoals de intake- en omgevingstafel effectief genoeg zijn.
VVD pleit voor een toegankelijke en betrouwbare gemeente
De VVD wil dat de gemeente toegankelijker en betrouwbaarder wordt. “Een vergunning aanvragen moet niet voelen als een bureaucratisch doolhof. We moeten menselijk en oplossingsgericht te werk gaan,” aldus Achterbergh.
De gemeenteraad buigt zich binnenkort over deze voorstellen. De VVD hoopt op brede steun om de dienstverlening écht te verbeteren.