Walk ’n Talk met Loet van der Lee: De veelzijdigheid van een muzikant en cultureel ondernemer

Met de serie Walk 'n Talk Economics gaan we samen op pad. Deze keer met Henriët van den Berg en Loet van der Lee. Loop je mee? Deze serie interviews met verschillende ondernemers uit uiteenlopende branches loopt tot en met het einde van het jaar. Wil je graag je verhaal kwijt of zie jij graag een bepaalde vraag beantwoord? Laat het ons weten! Je kunt hiervoor contact opnemen met onze woordvoerder economische zaken: Trudie van ’t Hull-Bettink.

Als woordvoerder Cultuur wilde ik graag een ‘Walk ‘n Talk’ doen met een cultureel ondernemer pur sang. De eerste naam die in mijn hoofd opkwam was Loet van der Lee.

Hij was meteen enthousiast en stelde voor elkaar te ontmoeten in het mooie park bij Bakkum, waar hij geboren is.

Onderweg vroeg ik me af hoe hij zo in Haarlemmermeer terecht is gekomen. Loet is al aardig bekend in Haarlemmermeer, vooral als directeur van Meer Jazz.

Daarbij is Loet ook wereldberoemd muzikant en reisde hij tot voorkort de hele wereld rond met zijn trompet. Ik zag regelmatig beelden voorbij komen van hem van optredens in Rusland, Zuid Amerika of dan weer in Oostenrijk of een tropisch eiland ver weg. De swingende Latin American muziek bracht hem vaak naar tropische oorden waar ik van droom.

Wat zal zijn wereld veranderd zijn. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal en als ik arriveer in het inderdaad prachtige gebied van bos en duin, rijdt hij net de parkeerplaats op.

Mijn eerste vraag is dan ook meteen naar zijn kennismaking met Haarlemmermeer en hoe hij daar zo verzeild is geraakt.

De ondernemer in Loet komt al direct tot uiting in zijn antwoord. “Als muzikant moet je eigenlijk altijd zorgen dat je nog andere zaken achter de hand hebt, dus ik gaf les aan kinderen in wat toen nog Muziekschool de Meerse was (tegenwoordig Het Cultuurgebouw). Later begon ik volwassenen les te geven en leerde ik steeds meer mensen kennen in Haarlemmermeer. Ik raakte betrokken bij Meer Jazz, eerst als muzikant en commissielid en later werd ik gevraagd als festivaldirecteur. Sponsorwerving hoorde daar eigenlijk niet bij, maar door omstandigheden kreeg ik dat ook op mijn boterham. Samen met Gerco Tolsma ben ik allerlei bedrijven gaan bezoeken, groot en klein, en langzaam werd het netwerk steeds groter. We hebben ook het – toen opstomende - bedrijf  Corendon als hoofdsponsor binnengehaald, maar dat was nog samen met de voormalige festivaldirecteur Alex de Leeuw. Mooie tijden waren dat”, lacht Loet.

Ik vroeg Loet wat hij deed in maart toen de lockdown startte. “Als eerste ben ik een hele grote moestuin begonnen. Ik heb een stuk grond gehuurd en ben gaan spitten. Om bezig te zijn en ook om niet te veel thuis te hoeven zitten. We hebben de hele zomer gegeten van alles wat ik verbouwd heb en nu is de tuin alweer winterklaar. Een heerlijke manier om te ontspannen elke dag”.

Maar Loet is vooral gaan investeren, in tijd en ook wel in geld. In zichzelf en in nieuwe projecten. De workshops die hij nu geeft zijn in principe niet nieuw, maar hij heeft het wel in een nieuw jasje gegooid. Hij begon ermee in Hoofddorp, toen in Heemskerk en binnenkort in Friesland. Daar heeft hij wel wat geld in moeten investeren, anders lukte het niet. Dat vindt hij niet erg want als muzikant moet je bezig blijven en gezien worden. Loet heeft ook veel tijd gestoken in fondsenwerving en het nazoeken van subsidie mogelijkheden. Dat heeft gelukkig veel opgeleverd.

Ook heeft hij een CD opgenomen en een nieuwe band ingehuurd. De CD kreeg vorige week lovende recensies in de krant en dat doet goed. Hoewel Loet van plan was de CD te lanceren tijdens het Meer Jazz festival, dat deze keer in Nieuw-Vennep zou plaatsvinden. Het was juist zo leuk om in deze nieuwe opzet verder te gaan, daar verheugde ik me ook echt op.

We kletsen nog even wat verder over vernieuwingen en zoals Loet het noemt; ‘het nieuwe ouderwets’. Want terug naar hoe het was zal waarschijnlijk niet gebeuren. Hij zegt het ook erg jammer te vinden dat Haarlemmermeer zo ongelofelijk hard getroffen wordt. Maar de veerkracht is er ook en dat zal uiteindelijk het tij weer keren.

Loet heeft veel creatieve gedachten over hoe je events en muziek toch voor het publiek levend kan houden. Maar zijn conclusie is wel dat we pas in 2022 weer richting het oude niveau gaan. Dat klinkt nog erg ver weg en ik hoop eigenlijk dat hij ongelijk heeft. 

Ik ben onder de indruk van zijn doorzettingsvermogen, zijn passie voor zijn vak en zijn creativiteit om bezig te blijven en zijn talenten te blijven gebruiken. 

Hij mist niet alleen de evenementen en het samen genieten van muziek, maar ook het sparren en spelen met andere muzikanten. Want een idee wordt veel beter als je er samen naar kijkt en luistert.

En dat ben ik volkomen met hem eens. 

De muziek klinkt in mijn oren als ik weer naar huis rijd.