Walk 'n Talk met Jenke Haverhals: "Je moet denken in kansen, niet in bedreigingen"

Met de serie Walk 'n Talk Economics gaan we samen op pad. Deze keer met Mark Achterbergh-Copier en Jenke Haverhals. Loop je mee?

Deze serie interviews met verschillende ondernemers uit uiteenlopende branches loopt tot en met het einde van het jaar. Wil je graag je verhaal kwijt of zie jij graag een bepaalde vraag beantwoord? Laat het ons weten! Je kunt hiervoor contact opnemen met onze woordvoerder economische zaken Trudie van ’t Hull-Bettink.


Op een onstuimige herfstdag bezoek ik voor Walk 'n Talk Economics Jenke Haverhals; ondernemer en eigenaar van Haverhals Schoen- en sportmode. Zijn opa is al in 1937 een schoenenzaak begonnen, waarvan hij inmiddels als kleinzoon nu de fakkel draagt en een betrokken en bekende ondernemer is in Zwanenburg en Badhoevedorp. 

 

Voordat ik ook maar een stap in de winkel in Zwanenburg zet, zie ik een opvallende poster op de voordeur met de tekst ‘#ik koop lokaal!’ Bij binnenkomst staat er een tafeltje, met daarop handgel, een aantal mondkapjes en een vriendelijk bordje met het verzoek om in de winkel een mondkapje te dragen. Het voelt alsof iemand niet thuis is tijdens Sint Maarten, maar toch snoepjes bij de deur wil achterlaten. Niets is minder waar, want ik word vrijwel meteen opgemerkt en begroet door een enthousiaste dame achter de kassa, die snel een mondkapje opdoet. “Goedemiddag, kan ik u ergens mee helpen?” Nadat ik aangaf voor Jenke te komen, werd ik door het magazijn geleid naar de ‘man des huizes’ Jenke. Druk werkend achter zijn computer bezig om shirts te sponsoren voor een lokale vereniging. Meteen is de betrokken ondernemer zichtbaar. Kort erna gaan we in gesprek en gaat we in op de COVID-19 crisis en de komst van het grote outletcentrum in Halfweg dat op nog geen kilometer afstand is gelegen. 

 

Naaldhakken zijn gekild; huispakken zijn in

Jenke vertelt enthousiast over zijn winkels in Zwanenburg en Badhoevedorp. Al 26 jaar is hij ondernemer in Zwanenburg en nu zo’n 9 jaar in Badhoevedorp. Begin mei 2020 sprak ik Jenke al toen de eerste golf van COVID-19 over ons land gonsde. Inmiddels zitten we midden in de tweede golf en is er een hoop gebeurd. “Op dit moment gaat het redelijk, maar ik vrees voor de komende maatregelen. Ik zie nu al een terugval in omzet. Ik verkoop geen gelegenheidsschoenen meer, want feesten en partijen, trouwerijen en andere bijeenkomsten zijn allemaal gekild”. Het is echter niet allemaal kommer en kwel. Jenke ziet namelijk ook kansen: “Je moet denken in kansen, niet in bedreigingen. Out of the box denken is nu belangrijk. Een ondernemer moet de straat opgaan en ruiken en proeven wat wel en niet werkt. Je moet constant bezig zijn met veranderingen. Wat kan ik van een ander leren?” Zo geeft Jenke aan dat de naaldhakken nu niet zo lekker lopen, maar hij heeft nog nooit zoveel huispakken en joggingpakken verkocht: “Die gaan sky high! Ook attributen die gebruikt worden voor thuis sporten, worden meer verkocht”.

 

Service en samenwerking

Toch is de huidige situatie niet gunstig voor een ondernemer die voornamelijk schoenen,  mode- en sportkleding en sportattributen verkoopt. Daarom focust Jenke zich onder meer op extra service. En service is een van de selling points van Haverhals.  Los van zijn betrokkenheid bij de lokale verenigingen, biedt hij de oudere Zwanenburger extra services. “Als ik een spreekuur moet houden bij Eigen Haard (het lokale verzorgingscentrum voor ouderen, red.), dan doe ik dat”. Ook vertelt Jenke dat hij zelfs senioren ophaalt en bezorgt aan huis als de klant dat vraagt. “Dat klopt, de ouderen zijn op dit moment bang om winkels in te gaan, dus dan wil ik ze tegemoet komen door langs te komen. Mensen lijken wel makkelijker geworden ten opzichte van maart en daar maak ik me wel echt zorgen over”.

 

Een ander zorgpunt, is de komst van het grote outletcentrum dat in Halfweg op dit moment wordt klaargestoomd. Bij de vraag of Jenke zich zorgen maakt over dit outletcentrum, laat het antwoord niet lang op zich wachten: “Zeker. Ik maak me er zorgen over. Ik sprak de wijkagent met de vraag of ze al extra gaan inzetten op het outletcentrum. Toen ik hoorde dat hier niks voor geregeld was, gaf ik al aan dat het outletcentrum leeggeroofd gaat worden”. En dat zijn geen loze worden van een ondernemer die al een paar keer te maken heeft gehad met een beroving in zijn eigen zaak. Ook maakt Jenke zich zorgen over de grote verkeerstromen en snapt hij niet dat zo’n groot outletcentrum wordt gebouwd, terwijl overal in de randstad sprake is van grote leegstand. “Het is natuurlijk wel goed voor de lokale werkgelegenheid, natuurlijk.” Op de vraag hoe Jenke dan omgaat met de komst van zo’n centrum, geeft hij aan dat hij vooral de samenwerking wil opzoeken met andere lokale ondernemers. “Je moet onderscheidend genoeg zijn om klanten in je winkel te krijgen. Zo focus ik me juist op producten die ze in het Outletcentrum niet zullen verkopen. Maar we kunnen elkaar ook als lokale ondernemers helpen”. Zo stelt Jenke zich voor dat er weer een systeem komt met de comeback van de ouderwetse ‘Zwanenzegels’: “Ik zou graag de Zwanenzegels terugzien, maar dan op een pasje”. Helaas is er op dit moment te weinig animo voor bij zijn collega’s. Hij heeft zelf nog gedacht om te participeren in het outletcentrum, maar heeft daar toch, toen de COVID-19 crisis uitbrak, van afgezien. “Bovendien zijn alleen outletmerken toegestaan, dus ons merk Haverhals had sowieso niet gekund. Dat maakt het voor lokale ondernemers lastig om te participeren in het outletcentrum.”


“Ik zou graag de Zwanenzegels terugzien, maar dan op een pasje” – Jenke Haverhals (29 oktober 2020)

Jenke blijft niet bij de pakken neer zitten en blijft creatief in nieuwe ontwikkelingen. We liepen door het magazijn, toen Jenke door een medewerker werd aangesproken die een filmpje aan het kijken was. “Kijk, de Uggs zijn mogelijk weer een hit aan het worden”, klonk het. Ook liet Jenke de zojuist bezorgde nieuwe mondkapjes zien van een bekend merk: “Kijk eens wat mooi”. Verderop in de winkel laat hij me vol trots een nieuwe lijn schoenen zien: “Deze vind je niet in een outletcentrum hoor. Daarvoor moet je echt bij Haverhals zijn”.