VVD stelt vragen over het opstarten van sportactiviteiten

Nadat zes weken lang alle sportaccommodaties gesloten zijn geweest, is er op 21 april door het kabinet besloten dat hier langzaam verandering in aangebracht gaat worden. Om te beginnen enkel voor de jeugd en alleen in de buitenlucht. Dat is natuurlijk goed nieuws, want beweging is belangrijk en vooral voor de jeugd een enorme uitlaatklep.

© VVD Haarlemmermeer

Vanaf 29 april, geldt er een nieuwe regelgeving aangaande het opstarten van sportaanbod voor kinderen t/m 12 jaar en jongeren t/m 18 jaar. Sportaanbieders die via hun bond lid zijn van NOC*NSF mogen onder strikte voorwaarden weer beginnen met het aanbieden van sportactiviteiten op hun eigen terrein.

Er vanuit gaande dat sportondernemers en gesubsidieerde sportverenigingen staan te springen om te starten om hun leden te behouden, stelt de VVD daarover de volgende vragen:

1. Hoeveel sportverenigingen hebben de gemeente verzocht of zij bovengenoemde activiteiten kunnen opstarten, of is bekend bij de gemeente dat er activiteiten voor kinderen in deze leeftijdsgroep opstarten?

2. Voor hoeveel van die voorgenomen initiatieven heeft de gemeente toestemming gegeven om te starten met die buitenactiviteiten?

3. Indien geen toestemming is verleend; wat was daar dan de reden voor?

4. Hoe gaat het college om met sportverenigingen die geen initiatief nemen om sportactiviteiten op te starten?