VVD Haarlemmermeer gaat de strijd aan met illegaal gedumpt afval

VVD Haarlemmermeer gaat vandaag samen met meerdere partijen tijdens de raadsvergadering een motie indienen om de overlast van illegaal gedumpt afval binnen de gemeente aan te pakken. Volgens VVD-raadslid Mark Achterbergh-Copier is de maat vol en wordt het tijd voor een alternatieve aanpak voor probleemlocaties.

“Al dat gedumpte afval verloedert de wijk en trekt een hoop ongedierte aan”, aldus Achterbergh-Copier. Hij signaleert op social media een constante stroom aan klachten met foto’s van locaties waar om de haverklap afval wordt gedumpt. “Je weet soms gewoon niet wat je meemaakt, wat voor bende er wordt achtergelaten. De positieve aanpak van het college is niet op alle plaatsen effectief gebleken; het is tijd om op dié plekken de overlast op een andere manier te gaan aanpakken.”

De VVD komt met een oproep aan het college om rondom brengparkjes en andere overlastlocaties actiever te gaan communiceren dat het dumpen van afval strafbaar is. Daarnaast komt de VVD met een voorstel om te starten met een pilot om vuilhotspots aan te wijzen en deze onder cameratoezicht te zetten. “Camera’s hebben een preventieve werking, maar vergroten ook de pakkans van veroorzakers van gedumpt afval. Eerdere pilots met camera’s bleken bijvoorbeeld in Venray al effectief; daar was het aantal dumpingen gehalveerd. Hoe kun je daar nou tegen zijn? Dan zeg ik: zet jezelf niet te kijk; schoon houden die wijk!“

Bron effectieve pilot Venray: https://www.trouw.nl/nieuws/gemeenten-richten-camera-s-op-vuilcontainers-om-afvaldumpers-te-betrappen~b11ce48e/