Jongerengemeenteraad (JGR) met raadslid en JGR-ambassadeur Mark Achterbergh-Copier aanwezig bij opening KookCafé voor de jeugd in Zwanenburg

Afgelopen maandagavond was de officiële opening van het KookCafé voor kinderen in het jongerencentrum ‘de Basis’ in Zwanenburg. Ons raadslid Achterbergh-Copier was samen met een afvaardiging van de Jongerengemeenteraad aanwezig.

Het jongerencentrum is al langer bezig met gezonde voeding op basis van het concept Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Zo kunnen de jongeren kennis maken met gezonde voeding en een gezonde leefstijl. Ze worden daarbij begeleid door de sociaal beheerder en vrijwilligers. Zo bepalen ze samen wat ze gaan koken en doen ook zelf de boodschappen bij de supermarkt. “Het is fantastisch om te zien dat lokale ondernemers onze jongeren hierin ondersteunen en ook sponsoren. Daar word ik heel blij van”, aldus Achterbergh-Copier.

Maandagavond werd de keuken feestelijk geopend en konden de jongeren de gloednieuwe keuken presenteren aan het publiek. Er waren allemaal JOGG-proof hapjes klaargemaakt, waaronder groentechips, gevulde eieren en spiesjes met fruit. Achterbergh-Copier: “Wat mooi is aan dit programma, is dat de jeugd niet alleen kennismaakt met gezonde voeding, maar ook met zaken als schoonmaken, samenwerken en bewustwording van geld. En daar kun je eigenlijk niet vroeg genoeg mee beginnen”. Achterbergh-Copier is ook namens de gemeenteraad een van de ambassadeurs voor de Jongerengemeenteraad. “De Jongerengemeenteraad (JGR) is bij uitstek geschikt om bij dit soort projecten aan te haken. De JGR bestaat uit maximaal 27 jongeren uit onze gemeente in de leeftijd van 12 tot 21 jaar. En we zijn actief op zoek naar nieuwe leden!”

Het KookCafé is elke eerste en derde maandag van de maand van 15:00 – 19:00 uur en kost een euro. Opgeven moet van tevoren bij Maatvast. Jongeren die interesse hebben in een rol als Jongerengemeenteraadslid, kunnen contact opnemen met de griffie van de gemeente (griffie@haarlemmermeer.nl).